ویژه های خبری

رسانه ملی پیشگام در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

«با دستور رئیس سازمان صداوسیما و با هدف حفظ منافع ملی، حوزه‌ها و بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما فقط از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند». این خبری بود که پنجشنبه گذشته منتشر و طی این ابلاغیه، منع کامل استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از سوی رئیس محترم رسانه ملی اعلام شد. البته این ابلاغیه، اولین گام در این زمینه نبود بلکه متعاقب اقدامات قبلی صورت گرفت.

 قبل از دوره ریاست جناب آقای دکتر علی عسکری، در کشور دو پیام‌رسان فعال شده ‌بود: یکی «بیسفون» که از نظر زمانی پیشقدم بود و دیگری «سروش» که با حمایت صداوسیما ایجاد شده بود. امّا به علت حمایت نکردن اپراتورهای موبایل و همچنین دولت، این دو پروژه نیز رو به افول نهاده بودند و امید کم‌تری به بومی‌سازی «پیام‌رسان» بود. گویی همگان دست روی دست گذاشته بودند تا نظاره‌گر جولان و رشد انحصاری «تلگرام» در کشور باشند!

ولی در این دوره، اقدامات مهمی در سه عرصه «ساختار داخلی»، «گفتمان‌سازی و مشارکت در سیاستگذاری‌های کلان» و «اجرا و تقویت پیام‌رسان‌های بومی» انجام شد:

1. از نظر «ساختار داخلی»، در کنار حوزه «تلویزیون تعاملی» – که حوزه تخصصی سازمان در فضای مجازی محسوب می‌شود- اداره‌کلی با عنوان «رسانه‌های اجتماعی» تأسیس شد که نشان‌دهنده درک صحیح از تحولات رسانه بود. امروزه بسیاری از سرویس‌های فضای مجازی که ظاهراً مشابه رادیوتلویزیون سنتی نیستند کارکرد «رسانه» دارند؛ مثلاً «پیام‌رسان»، دیگر فقط جایگزین مکالمه و پیامک نیست؛ حتی فقط «رسانه مکمل آنتن» نیست؛ بلکه خود یک «رسانه مستقل» است.

2. در عرصه کلان، مرتباً متون تحلیلی به شورای عالی فضای مجازی عرضه می‌شد و اطلاع‌رسانی به جامعه نیز در مورد خطرات انحصار پیام‌رسان‌های خارجی انجام می‌گرفت. البته بدون هماهنگی سایر ارکان نظام و قبل از اقدامات موثر قوای سه‌گانه، سازمان نمی‌توانست تلگرام را به‌طورکامل از برنامه‌های خود حذف کند.

3. در عرصه اجرایی، اراده قاطع رئیس محترم سازمان، حمایت از دانش و فناوری بومی و توسعه پیام‌رسان‌های داخلی بود و صداوسیما در مقام عمل، گوی سبقت را در «حمایت از توسعه فناوری در کشور»  ربود. نتیجه حمایت از «پیام‌رسان سروش»، فقط نیل به ظرفیت 20میلیون کاربر و ایجاد صدها هزار کانال در سروش نبوده ‌است، بلکه با ایجاد رقابت در جامعه، چندین پیام‌رسان قوی دیگر نیز در کشور سر برآوردند و بالیدند. ممکن است برنامه‌های رادیوتلویزیون به‌عنوان «رسانه مکمل» خود نتوانند از چند پیام‌رسان داخلی استفاده کنند، ولی تبلیغ سایر پیام‌رسان‌های مجوزدار داخلی را وظیفه خود دانسته و به وجود آن ها افتخار می‌کنند.

4. حدود 2ماه قبل، آیین‌نامه مصوب «کمیسیون سرویس فضای مجازی» سازمان پس از تأیید رئیس محترم سازمان ابلاغ  و استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی منع شد ولی همچنان استثنائاتی قابل اعمال بود.

5. و سرانجام ابلاغیه اخیر، اولاً به استثنائات مذکور پایان داد و ثانیاً سیاست سازمان را اعلان عمومی کرد.

اکنون که سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز اقدامات مشابهی در زمینه خروج از تلگرام انجام داده‌اند، امیدواریم با هنرمندی چهره‌های اثرگذار سازمان صداوسیما، گام‌های بعدی در گسترش هرچه بیش‌تر پیام‌رسان‌های بومی با سرعت بیش‌تری برداشته شود و شاهد محیطی امن، بالنده، پیشرفته و طراحی شده به دست و فکر متخصصان فکور و جوانمان در فضای مجازی باشیم.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *