ویژه های خبری

فضای مجازی باید به فرصت تبدیل شود و از آن برای ارتقای رسانه بهره برداری کرد

در این نشست دکتر علی عسکری با  تشریح سیاست‌های مخاطب محوری در رسانه ملی مبتنی بر  رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: ما در شرایط خاصی از زمانه و تاریخ قرار داریم و اگر تاریخ تحولات رسانه را بنویسند در هیچ زمانی از تاریخ، جایگاه رسانه به این اهمیت و پیچیدگی نبوده است.

 وی افزود: امروز ارتباط رسانه‌ملی با مخاطبانش از پیچیده‌ترین ارتباطات است و حفظ و اقناع مخاطب به دلیل گستردگی فضای مجازی و گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که دلیل آن رقابت سنگین، نابرابر و پیچیده‌ای است که دشمنان برای رسانه ملی ایجاد کرده‌اند.

  رئیس سازمان صداوسیما  با قدردانی از تلاش جهادگونه مدیران و کارکنان رسانه ملی گفت: با وجود تمام فشارها، دشمنی‌ها و هجمه‌هایی که به رسانه ملی می‌شود،  رسانه  همچنان با اقتدار  و حفظ مرجعیت خود به پیش می رود.

 دکتر عسکری با بیان اینکه  باید سیاست‌های مخاطب محوری رسانه به صورت فعال در بخش‌های مختلف تولیدی ادامه یابد تصریح کرد: صداوسیما مجموعه واحدی است و مصداقی از مفهوم  وحدت در عین کثرت است و امروزه شاهد آن هستیم که با وجود  بیش از 150 رسانه متنوع و متکثر سازمان صداوسیما به صورت یک پدیده واحدی عمل می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه رسانه پدیده‌ای انسانی است که در زیست بوم رسانه‌ای زندگی می‌کند اظهار داشت: رسانه مانند یک انسان در محیط انسانی زیست می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. ما به عنوان رسانه در محیطی رسانه‌ای با مخاطبان  گوناگون و متنوع تعامل می‌کنیم.  بر این اساس حیات این رسانه با مخاطبانش تعریف می‌شود پس مخاطب امری حیاتی برای سازمان صداوسیما است .

  رئیس رسانه ملی با بیان اینکه مخاطب محوری مفهومی ذهنی نیست و به معنای شناخت افکار عمومی و حفظ و ارتقای مرجعیت رسانه‌ای است، افزود: از نگاهی دیگر مدیران رسانه باید مخاطب محور باشند و این موضوع باید در تمامی حوزه‌ها ساری و جاری شود و برای تحقق این مهم وظیفه مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی سازمان است که به این موضوع عمیق تر بیندیشند.

  مولفه‌های حفظ مرجعیت رسانه

 دکتر عسکری سپس به تشریح مولفه‌های مخاطب محوری پرداخت و با  بیان اهمیت مرجعیت  رسانه خاطر نشان کرد: زمانی که از مخاطب محوری سخن می‌گوییم در حقیقت بر افزایش ضریب نفوذ کمی و کیفی در مخاطبان تاکید داریم. لذا هم تعداد برنامه‌ها و هم کیفیت آن‌ها اهمیت دارد .

 وی افزود: محتوا، جهت اثر ، نفوذ و اثر گذاری رسانه را معین می‌کند. ضریب نفوذ کیفی و کمی بستگی به عوامل مختلفی دارد نکته مهم این است که اگر ضریب نفوذ کیفی تأمین نشود و برنامه بی‌محتوا باشد ضریب نفوذ کمی نیز اثرش را از دست خواهد داد بنابر این رجحان با ضریب نفوذ کیفی است .

  دکتر عسکری در ادامه با اشاره به اهمیت برندها در حفظ مرجعیت رسانه گفت: برندها شاهراه‌های مخاطب محوری‌اند  و در تحکیم و تقویت ارتباط مخاطبان با رسانه نقش تعیین کننده‌ای دارند.

 آرایش رسانه‌ای و مخاطب محوری

 رئیس رسانه ملی با بیان اینکه شبکه‌ها به تدریج در تحولات سازمان گسترده شده‌اند و امروز آرایش رسانه‌ای ما  بر زیرساخت و معماری رسانه‌ای بسیار پیچیده در ابعاد استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده شده است تصریح کرد: این ساختار پیچیده برای رسانه ملی جامعیت و فرصت استثنایی فراهم کرده است که امکان ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطب را ایجاد می‌کند. علاوه بر این ما اکنون در حال گسترش آرایش رسانه‌ای در فضای مجازی هستیم که به فهرست فعالیت‌های ما افزوده شده است.

 افکار عمومی پایه، تهدیدات حال و آینده

 دکتر عسکری به تغییر راهبرد دشمنان در مقابله با نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: مطالعات نشان می‌دهد طراحی آمریکایی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی پس از تجارب مختلف تغییر کرده و «افکار عمومی پایه» شده است. تهدیدهایی که ارتباط مستقیم با افکارعمومی و مخاطب محوری دارد و هدف آن این است که به کمک افکار عمومی بر ذهنیت مردم اثر بگذارد و آن ها را با منافع نظام سلطه همراه کند.

 وی افزود: نظام سلطه می‌کوشد از رسانه ملی و رسانه‌های رسمی کشور برای تسلط بر افکار عمومی پیش بیفتد و برای این منظور به سرعت رسانه‌های مختلفی برای انتشار مطالبشان در کشور راه اندازی کرده که هدف آن‌ها تغییر محاسبات و ذهنیت مردم، فشار بر نظام جمهوری اسلامی و تغییر تدریجی آن است.

 رئیس رسانه ملی خاطر نشان کرد: اگر پیش از این دشمن از راهبردهای نظامی برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌کرد امروز از تهدیدهای نظامی به‌ عنوان راهبردی در ایجاد هراس در افکار عمومی بهره می‌برد و تلاش می کند تا با ایجاد دو قطبی در سطح جامعه فضای ناآرامی ها در کشور را گسترش دهد.

 رئیس سازمان با اشاره به عملکرد مطلوب رسانه ملی در اغتشاشات اخیر خاطر نشان کرد: پس از وقفه‌ای کوتاه که به دلایلی، صداوسیما از اطلاع رسانی منع شده بود، رسانه ملی به سرعت ابتکار عمل را در دست گرفت و اثری جدی در مهار اغتشاشات و خنثی سازی فضای سنگین تبلیغاتی دشمنان داشت. این امر نشان می‌دهد که رسانه ملی اصلی ترین نیروی مقاوم در مقابله با توطئه های دشمن و عاملی برای هدایت و مدیریت افکار عمومی است.

 دکتر عسکری با بیان اینکه ما در جنگ ادراکی و فرهنگی رسانه‌ای هستیم و موضوع نزاع در این نبرد هدایت و کنترل افکار عمومی است تصریح کرد: دشمنان همواره تلاش کرده‌اند با ایجاد محدودیت در تأمین زیرساخت های فنی رسانه‌ای طوری عمل کنند که کشورهای دیگر قادر به مهار فضای رسانه‌ای و پایش آن نباشند.

  دکتر علی عسکری بااشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات در کشورگفت: امروز در گام‌های نخست راه‌اندازی این شبکه هستیم و همه باید برای استمرار و گسترش آن تلاش کنیم .

 وی با بیان اینکه دشمن برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی با هدف در دست گرفتن  و هدایت افکار عمومی  هزینه هنگفتی‌کرده است گفت: اصلی ترین رقیب و نیروی مقاوم در برابر اقدامات دشمن در حوزه رسانه‌ای  سازمان صداوسیما است که در جایگاه قرارگاه اصلی این نبرد رسانه ای قرار دارد؛ نبردی که به‌مراتب از جنگ نظامی که تجربه آن را در هشت سال دفاع مقدس داشتیم پیچیده‌تر و سخت‌تر است. نظر سنجی ها هم  نشان می دهد که رسانه ملی موثرترین، بی‌نظیرترین و اصلی ترین رسانه در هدایت افکار عمومی است.

  اصلی ترین مولفه‌های استحکام و مرجعیت رسانه

 رئیس رسانه ملی  با برشمردن عوامل اثرگذار در بحث مخاطب محوری گفت: اثرگذاری بر افکارعمومی تابع عواملی است که مهم ترین آن عامل اول کیفیت پیام است و لازم است همکاران ما در حوزه برنامه سازی به حوزه‌های دانش، علم، هنر و آنچه کیفیت را ارتقا می‌بخشد به صورت جدی توجه کنند.

 دکتر عسکری با بیان اینکه مخاطب محوری به معنای این است که هنگام تولید برنامه به افکار عمومی مراجعه کنیم و خواست و نیاز مردم را در برنامه سازی مورد توجه قرار دهیم گفت:  نظرسنجی های سازمان صداوسیما بسیار قوی و هوشمندانه است اما هنوز از این نظر سنجی ها برای تحلیل محتوا و ارائه آن به صورت ایده برنامه سازی بهره برداری مناسب نشده است. زمانی که مولفه‌های افکار عمومی را می‌سنجیم باید بدانیم چطورباید برای آن برنامه سازی کنیم.

 رئیس رسانه ملی طرح مطالبات مردم و مطالبه گری را از وظایف مهم رسانه ملی و در مسیر احترام به مخاطب دانست و افزود: صداقت گوهر بی‌نظیری است و با مردم باید صادقانه برخورد کنیم چرا که مردم به خوبی همه چیز را می‌فهمند.

 رئیس صداوسیما مشارکت دادن مخاطبان در تولید را از دیگر عوامل افزایش محبوبیت، اثربخشی و اعتبار افزایی دانست و گفت: خلاقیت، کانون یافتن راه‌های ایجاد این مشارکت است. باید متناسب با نوع برنامه کیفیت مشارکت مردم در برنامه را تعریف کنیم که ساده ترین راه آن گفت وگوی مستقیم با مردم است. بهره مندی از نخبگان در برنامه ها و استفاده از فرصت های فضای مجازی نیز می تواند راه دیگری برای تعامل با مخاطبان باشد.

 دکتر عسکری با بیان اهمیت حوزه ارتباط با مخاطبان سازمان (162) به عنوان عاملی مهم برای افزایش تعامل و مشارکت مردم گفت:  ساده ترین روش برای افزایش مشارکت مخاطبان استفاده از پیام‌ها و نظرات مخاطبان در سامانه ارتباطی 162 است که نباید آن را دست کم گرفت. این سامانه را باید بیش از پیش به مخاطبان معرفی کنیم  چراکه با بیان بازخوردهای مخاطبان، راهبردهای خوبی ارائه می‌شود و نظر مخاطبان در این سامانه برای ما مانند گوهری است که باید از آن بهره برد.

 وی افزود: وقتی یک مخاطب با 162 سازمان تماس می‌گیرد یعنی با خود رئیس سازمان تماس گرفته و ما موظفیم حرف‌های او را گوش دهیم و آن را به درستی منتقل کنیم.

  رئیس رسانه ملی به راه‌های ارتباطی دیگر اشاره کرد و گفت: پایگاه‌های اطلاع رسانی سازمان، شبکه های اجتماعی  وخصوصا پیام رسان سروش نیز  از دیگر راه های  ارتباطی است که می‌توانیم برای مشارکت جدی مردم از آن بهره ببریم .

 بهره گیری  فعال از فضای مجازی

  رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه فضای مجازی باید به فرصت تبدیل و از آن برای ارتقای رسانه بهره برداری شود تصریح کرد: ابزار اقتدار اصلی ما رادیو و تلویزیون است اما بدون اینکه از موضع انفعالی برخورد کنیم باید از فضای مجازی مقتدرانه و از موضع قدرت استفاده کنیم.

 وی گفت : انسجام درونی سازمان صداوسیما در مخاطب محوری ، محبوبیت و اعتبار رسانه اثرگذار است. اگر از سوی رسانه پیام‌های متناقض منتشر شود اعتبار رسانه‌ای مخدوش می‌شود لذا داشتن انسجام پیام بسیار موثر است باید روح مشترکی بر رسانه ملی حاکم باشد و همه برنامه ها از طنز تا جدی از آن تبعیت کنند در این میان گفت‌وگوهای درون سازمانی و برگزاری جلسات در معاونت‌ها و شبکه‌ها نیز در این انسجام و چرخش دانش بسیار موثر است.

 موج‌آفرینی‌های بزرگ و همراه سازی مخاطبان

 دکتر عسکری با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای افزایش همگرایی ملی اظهار داشت: در ایجاد موج‌آفرینی های بزرگ هیچ نهادی مانند رسانه ملی اثر گذار نیست و ما باید از آرایش رسانه‌ای بزرگمان استفاده کنیم. باید موضوعات جدیدی که استعداد موج‌آفرینی ملی دارد احصا و برای تحقق آن برنامه ریزی شود.

 وظایف حوزه های سیاست‌گذار

 رئیس سازمان در بخش دیگری از سخنانش با تشریح وظایف حوزه‌های سیاست گذار در رسانه ملی گفت: یکی از مهم ترین وظایف مرکز پژوهش و سنجش و دانشگاه صداوسیما استخراج نظریه الگوهای بومی و کارآمد برای مهندسی و مدیریت پیام به ویژه در حوزه مخاطب محوری است. برای اینکه به نظریه پردازی بومی برسیم باید به انسان شناسی اسلامی توجه داشته باشیم و سندی برای تحقق این موضوع تدوین کنیم.

 رئیس سازمان صداوسیما ضرورت بررسی و احصای اولویت‌های مورد نیاز مخاطبان برمبنای منویات رهبری، نیازسنجی و افکارسنجی گروه های مختلف برای استخراج سیاست ها و راهبردهای برنامه سازی و ابلاغ آن‌ها به واحدهای برنامه ساز، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده و بهره برداری نظام مند از نظرسنجی‌های مراکز تحقیقاتی را از دیگر وظایف حوزه‌های سیاست گذار صداوسیما برشمرد.

 توانمندسازی مدیران و کارشناسان رسانه ملی به فن‌آوری مهندسی و مدیریت پیام به منظور افزایش میزان مخاطبان، تربیت و به کارگیری نویسندگان تهیه کنندگان کارگردانان با بهره گیری از سیستم آموزشی، تغییر پارادایم به رسانه توسعه محور، پیشرفت مدار و خدمت محور، استفاده از داده‌ها و تبدیل اطلاعات به تحلیل‌های منتج به برنامه سازی، افزایش خبر و نگهداشت مخاطب با رسانه‌های نوین به عنوان رسانه‌های مکمل و لزوم طیف‌بندی برای انتشار پیام‌ها از فضای برودبند به دنیای برودکست و افزایش نفوذ برودکست با برودبند از دیگر محورهایی بود که رئیس رسانه ملی توجه به آن را از وظایف حوزه‌های سیاست گذار  در صداوسیما دانست. وی در ادامه به بر شمردن تکالیف برنامه سازان صداوسیما برای تحقق موضوع مخاطب محوری در رسانه پرداخت.

 دکتر عسکری رعایت تناسب برنامه‌ها با هویت و مأموریت شبکه ها و مخاطبان هدفشان، توجه هوشمندانه به میل، نیاز و مصلحت مخاطب، انتخاب ساختار صحیح برنامه سازی متناسب با ذائقه مخاطب، توجه به سرعت، دقت و صحت در اخبار، ارائه پیام به صورت هوشمندانه، لزوم افزایش ضرب آهنگ برنامه‌ها و ارائه هوشمندانه پیام در خلال تبلیغات و استفاده حداکثری از توانمندی رسانه‌های مکمل در تعامل با مخاطب را از مهم ترین تکالیف برنامه سازان در این خصوص دانست.

 رئیس رسانه ملی با اشاره به  ضریب نفوذ شبکه های استانی که به صورت 24 ساعته فعالیت دارند بر لزوم حمایت و توجه ویژه به این شبکه ها تاکید کرد .

  وی بر استفاده موثر از منابع آرشیوی با توجه به آرشیو غنی سازمان تاکید کرد و گفت: . باید قوانین بهره‌مندی برنامه‌ها از منابع آرشیوی تغییر کند.

 دکتر علی عسکری درپایان  با بیان اینکه ما باید مطابق برنامه  پنج ساله ای که برای سازمان تدوین شده پیش رویم  از برنامه سازان خواست که هر ماه گزارش‌های یکماهه عملکردشان را ارائه دهند تا گزارش کامل عملکرد یک‌ماهه تمام بخش‌های سازمان در معاونت پژوهش برنامه‌ریزی و نظارت تجمیع و تدوین و  لحظه به لحظه  با نقشه اصلی 5 ساله تطبیق داده شود. رئیس سازمان همچنین به برنامه سازان، مجریان و گویندگان رسانه ملی توصیه کرد که در تمام برنامه ها زبان فارسی را پاس بدارند و از به کاربردن واژه‌های بیگانه پرهیز کنند.

  دکتر عسکری همچنین مجریان و گویندگان برنامه های زنده را آبروی سازمان‌ برشمرد و بر تشکیل اتاق‌های اندیشه ورزی به منظور آمادگی آن‌ها برای حضور در برنامه‌ها تاکید کرد.

اجرای 16 سند بالادستی برای ساماندهی فضای مجازی

 دبیر شورای عالی فضای مجازی در دومین بخش از چهارمین منشور رسانه  با تاکید بر اهمیت ساماندهی فضای مجازی در کشور ، گفت : برای ساماندهی این فضا 16 سند بالادستی در حال تهیه و اجراست.

  ابوالحسن فیروزآبادی  رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود : تدوین و تصویب الزامات شبکه ملی اطلاعات از جمله این اسناد است که اجرای آن با پیچیدگی های فراوان در حال پیگیری است.

 دبیر شورای عالی فضای مجازی  گفت : شورای عالی فضای مجازی قرارگاه فرماندهی برای هم افزایی و سیاسگذاری کلان در فضای مجازی است که هدف آن بهره گیری مناسب از این امکان و  توجه به فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی است .

 فیروزآبادی ؛ ساماندهی پیام رسان ها ، تدوین و اجرای نظام نامه مقابله با حوادث فضای مجازی و برنامه ملی بازی های رایانه ای را از دیگر اسناد در حال اجرا در شورای عالی فضای مجازی بیان کرد.

 رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه کسب و کار و اقتصاد فضای مجازی ، گفت : اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران باید به 38 میلیارد تومان برسد اما امروز این رقم 15 میلیارد تومان و بسیار اندک و بخشی از آن صرفا فعالیت اپراتورهاست.

 فیروزآبادی با انتقاد از انحصار پیام رسان های خارجی در ایران گفت : باید پیام رسان های بومی و ایرانی جایگزین پیام رسان های خارجی شوند.

 دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه بخش عمده سخت افزار و نرم افزارهای فضای مجازی در انحصار نظام سلطه قرار دارد تاکید کرد : خودکفایی و بهره گیری از موتور جستجوگر بومی ، رایان نامه بومی ( ایمیل ) ، دستگاههای ارتباطی و پیام رسان های بومی از اولویت های ماست .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.