دستورالعمل مدیریت کانالهای سروش
- شناسه خبر: 66
- تاریخ و زمان ارسال: ۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۱۳
- بازدید : 145

دستورالعمل اداره کانال ها در پیام رسان سروش
- تعاریف
اپلیکیشن: اپلیکیشنهای سمت کلاینت پیام رسان که بر روی دستگاههای کاربران نصب می شوند
سایت: وبسایت رسمی پیامرسان سروش به آدرس www.sapp.ir
منوی کانال ها: منوهایی در اپلیکیشن و همچنین در سایت پیامرسان که دسته بندیهای مختلف کانالهای خاص در آنها قرارگرفته است. هرجا عبارت «منوی کانالها» بهطور کلی آمده، منظور، هر دو منوی اپلیکیشن و سایت است.
صاحب و ادمین کانال: منظور از صاحب کانال، شخص ایجاد کننده کانال است و منظور از ادمین کانال، کسانی هستند که از طرف صاحب کانال تعیین می شوند. خود صاحب کانال نیز ادمین کانال است. عبارت «کانالدار» نیز برای صاحب و ادمین کانال به کار می رود.
کانال رسمی سروش: کانال رسمی پیامرسان سروش، در پیام رسان سروش؛ که تمام کاربران پیامرسان عضو آن هستند و در منوی کانالها نیز همواره در صدر کانالها قرار میگیرد.
کانالهای اصلی سروش: کانال هایی که در منوی کانال ها، در زیر دسته «سروش» قرار گرفتهاند و شامل … میباشند.
اعضای کانال: منظور همان دنبالکنندگان کانال هستند.
جستجوی کانال: چنانچه کاربر در محل ویژه جستجوی کانال در اپلیکیشن، بخشی از نام یک کانال یا توضیحات آن کانال را و یا شناسه کانال را بصورت کامل و بدون @ وارد کند، نام کامل آن کانال در کنار گزینههای مشابه دیگر، برای کاربر نشان داده می شود و درصورت انتخاب یکی از آن گزینه ها توسط کاربر، ورود به آن کانال انجام خواهد شد.
مدیر پیامرسان سازمان: مدیر پیام رسان در اداره کل رسانه اجتماعی در معاونت فضای مجازی سازمان.
مدیر پشتیبانی کانالها: یکی از همکاران شرکت بهرهبردار پیامرسان که با هماهنگی مدیر پیام رسان سازمان، رسماٌ از سوی شرکت بهرهبردار معرفی شده و وظایف محوله در دستورالعمل حاضر را انجام خواهد داد.
- انواع کانال و تعاریف هریک:
کانالهای رسمی :کانال های متعلق به چهره ها و سازمانها که رسماً از طرف آنها به پیام رسان معرفی شده باشند
کانالهای ثبت شده :کانالهایی که مراحل ثبت را انجام دادهاند و در دستهبندیهای منوی صفحه اصلی قرار گرفتهاند.
کانالهای محرمانه :کانالهایی که از سوی صاحبان آنها بهعنوان «محرمانه» تعریف و ثبت شدهاند.
کانالهای ثبت نشده: سایر کانال ها؛ که هیچیک از مراحل ثبت را انجام نداده اند و قابل جستجو نمی باشند.
- انواع روشهای معرفی و ترویج یک کانال توسط پیام رسان:
- قرارگرفتن در «منوی کانالها» در اپلیکیشن پیامرسان
- ارسال پیام اطلاعرسانی و ترویجی بهصورت انانس، به کلیه کاربران پیامرسان
- معرفی و ترویج در کانال رسمی سروش
- معرفی و ترویج در سایر کانالهای اصلی سروش نظیر کانال «معرفی کانالهای جدید»
- قرارگرفتن در «منوهای کانالها» در سایت پیامرسان
- ترویج در بخشهای مختلف تبلیغاتی و خبری سایت پیامرسان
- ترویج لینک کانال در کنار لینک نصب سروش در پاسخ پیامکهای درخواست نصب سروش
- ترویج یک کانال در قالب تیزرهای مناسبتی تبلیغ سروش (در آنتن رادیو تلویزیون یا رسانههای دیگر)
- انواع روشهای ورود به یک کانال:
کلیک کردن روی عبارت @channel_name در داخل محیط پیامرسان
کلیک کردن روی لینک http://sapp.ir/channel_name در محیط وب
تایپ کردن نام کامل کانال در محلهای در نظر گرفته شده در اپلیکیشن
انتخاب یکی از گزینههای نتایج جستجوی کانالها (برای کانال های قابل جستجو)
اضافه شدن توسط ادمین کانال
- معرفی دستهبندیها و شروط و ویژگی آنها
نظر به اینکه حجم کاربران و کانالهای فعال سروشی در روزهای اخیر بسیار گستردهتر شده است، قوانین دستهبندی کانالهای عمومی تغییر یافته و بشرح ذیل بروز رسانی میگردد.
کانالهای ثبت شده در پیامرسان سروش در 10 دسته قرار میگیرند:
- پیشنهاد امروز
- سرویسها
- ورزش و سرگرمی
- فرهنگ و هنر
- علمی و آموزشی
- رسانه
- اخبار و سیاست
- اقتصاد و تجارت
- دین و مذهب
- سروش
پیشنهاد روز
این دسته به جهت ایجاد پویایی و تحرک در فعالیت کانالها اضافه شده است و در آن کانالهای بسیار فعال و پرطرفدار و یا کانالهای پرمحتوا و درحال رشد قرار خواهند گرفت.
لیست کانال های این دسته هر روز بروزرسانی خواهد شد.
• حداقل تعداد پست: 30 پست
سرویس ها
سرویسهای سروش در این دسته قرار دارند و جنس آنها کانال نمیباشند.
ورزش و سرگرمی
کانالهای برگزیده ای که فعالیت آنها مربوط به ورزش یا سرگرمی میباشند در این دسته جای دارند.
• حداقل تعداد اعضا: 3000 عضو
• حداقل تعداد پست: 30 پست
فرهنگ و هنر
کانالهای برگزیده فعال در زمنیه فرهنگ و هنر مانند آموزش، سینما، هنرمندان و … در این دستهبندی قرار خواهند گرفت.
• حداقل تعداد اعضا: 3000 عضو
• حداقل تعداد پست: 30 پست
رسانه
در این دسته کانالهای برگزیده در زمینه رسانههای صوتی و تصویری مانند شبکهها و برنامههای تلویزیونی، برنامهها و شبکههای اینترنتی و مجازی و مواردی از این قبیل قرار خواهند گرفت.
• حداقل تعداد اعضا: 2000 عضو
• حداقل تعداد پست: 20 پست
اخبار و سیاست
در این دسته کانالهای برگزیده مربوط به اخبار، خبرگزاریها، اطلاعرسانیها، سیاسیون قرار خواهد گرفت.
• حداقل تعداد اعضا: 5000 عضو
• حداقل تعداد پست: 50 پست
اقتصاد و تجارت
در این دسته کانالهای برگزیده مربوط به اقتصاد، کسب و کارها، اطلاعرسانی تخصصی ارز و طلا، تجارتها و موارد اینچنینی قرار خواهد گرفت.
• حداقل تعداد اعضا: 3000 عضو
• حداقل تعداد پست: 30 پست
دین و مذهب
همانظور که از نام این دسته پیداست، کانالهای برگزیده مرتبط با موضوع دین و مذهب در این قسمت قرار خواهند گرفت.
• حداقل تعداد اعضا: 5000 عضو
• حداقل تعداد پست: 30 پست
سروش
تمام کانالهای رسمی مربوط به خود پیامرسان سروش در این دستهبندی قرار خواهند گرفت.
کانالهای رسمی
تمامی کانالهایی که رسمی هستند، بنابر موضوع فعالیت خود در دستهبندی جدید قرار خواهند گرفت و برچسب رسمی کنار نام خود خواهند داشت.
- احراز هویت کانالهای رسمی
کانال های رسمی متشکل از دو بخش نهادها (شرکت ها، سازمان ها و …) و افراد می باشد.
جهت احراز هویت نهادها می بایست نهاد مربوط طی یک نامه در سربرگ رسمی و ممهور به مهر، شناسه کانال سروشی خود را معرفی نماید.
برای افراد نیز کافیست تصویر کارت ملی، شماره همراه و شناسه موردنظر خود را ارسال نمایند تا احراز هویت صورت پذیرد.
- ترتیب قرار گرفتن کانالها در منوها و همچنین اولویت ترویج آنها
سیاست پیامرسان سروش در ترویج و معرفی کانالها بر رشد و توسعه تمامی کانالها مفید و فعال است. لذا کانالهای موردنظر براساس تعداد اعضا، تعداد پست ها، تعداد بازدیدها وکیفیت پیام ها بصورت پویا و گردشی در دسته بندی ها و کانال های ترویجی قرار خواهند گرفت.
تأکید می گردد به جهت کمک به تمامی کانال ها و رشد یکسان آنها ترتیب قرار گرفتن ها کاملا پویا و متغیر می باشد.
- نحوه انجام تغییرات کانالها (تغییر نام کانال، شناسه، اونر و ادمین)
صاحبان کانالها شخصا میتوانند برای تغییرات عادی کانالها شامل تغییر نام، تغییر پروفایل، تغییر شناسه، اقدام نمایند.
اما به جهت تغییرات حساستر مانند تغییر اونر کانالها یا تغییر شناسه کانالها به شناسهای که آزاد نمیباشد از طریق ارسال درخواست به ایمیل رسمی مدیریت کانالها با آدرس scm@sapp.com اقدام نمود.
باید توجه داشت تغییرات اونر تنها با درخواست اونر کنونی یا درخواست مدیر پیامرسان – در صورت ثبت درخواست در سامانه ثبت در سازمان قابل انجام خواهد بود.
آزاد سازی شناسهها نیز تنها براساس ضوابط بشرح ذیل صورت خواهد پذیرفت:
- شناسه کانالهای پرطرفدار فضای مجازی که در شبکههای دیگر بالای 5000 عضو یا دنبالکننده دارند، در اختیار صاحبان آنها قرار خواهد گرفت.
- شناسههایی که دقیقا مشابه نام برنامه یا نام شبکه باشند در اختیار مدیرپیامرسان قرار خواهند گرفت.
- شناسههایی که شامل عبارت irib باشند، میتواند در اختیار مدیر پیامرسان سروش قرار گیرند.
- شناسههای شامل TV،radio، IRIB، اسم برنامهها و شبکهها و واحدهای سازمانی قابل استفاده برای سایرین نمیباشد.
لازم به تذکر میباشد که به جهت حفظ حریم خصوصی کابران، خارج از قواعد فوق بههیچوجه شناسهای آزاد نخواهد شد.
تبصره- درخواستهای سازمانی میبایست تنها از طریق مدیر پیامرسان در سازمان اعلام گردد. به جهت حفظ اولویت انجام تغییرات سازمانی لازم است در موضوع ایمیلهای درخواستی سازمان «#irib» قید گردد.
- نحوه پایش و فیلتر کانالها
درحال حاضر پایش کانالهای سروش بصورت نیمه مکانیزه بوده و براساس ریپورتها، کانالها پایش خواهند شد.
درصورتیکه کانالی خلاف قوانین و مقررات سروش که در سایت www.sapp.ir آورده شده است، اقدام به تولید محتوا نماید، شرکت حق فیلتر کردن آن کانال را دارد.
در ضمن به کانالهایی که از طرف کاربران بیش از 20 نوبت گزارش شوند تذکر رسمی داده خواهد شد و در صورت ادامه فعالیت خود به شیوه گذشته و دریافت مجدد گزارش به صورتیکه درمجموع بیش از 50 نوبت گزارش شوند، فیلتر خواهند شد.
- نحوه تبلیع کانالی در کانال دیگر
تبلیغات کانال در اختیار صاحب کانال میباشد که میتواند بصورت تعاملی، تبلیغات دلخواه خود را اجرا نمایند.
- نحوه نام گذاری کانالهای سازمان ؟ ( پیشنهاد حتما IRIB بکار برود )
همه کانالهای سازمان حتما در ابتدا IRIB داشته باشد و در ادامه ترجیحا نام شبکه یا واحد و اسم برنامه باشد
- نحوه ارجاع مشکلات بات و API از واحد های سازمانی
مرجع پیگیری درخواستهای واحد های مختلف سازمانی ، واحد پیام رسان اداره کا شبکه های اجتماعی معاونت مجازی سازما می باشد.
همکاران محترم لطفا درخواستهای خود (تغییر اونر، جابجایی شماره و …) را برای پیام رسان سروش لطفا به شماره 09108994505 یا ای دی @iribcsm ارسال نمایید .