درباره ما
- تاریخ و زمان ارسال: ۶ مهر ۱۳۹۸
- بازدید : 2,177
معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما
معاون فضای مجازی رسانه ملی : غلامرضا نوری
رسالت های معاونت فضای مجازی رسانه ملی
بر اساس برنامههای تحولی رسانه ملی در طی دو سال گذشته و نیز ضرورتهای ایجاد و توسعه مدلهای اقتضایی حکمرانی در عرصه رسانهای کشور، دو مأموریت کلانِ «مدیریت و هدایت افکار عمومی» و «معماری نوین رسانه ملی» در معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما طراحی و در شش زیستبوم محتوای حرفهای، خبری، مردمی، بینالملل، آموزش و سرگرمی پیادهسازی گردیده است.
برای دستیابی به «اثربخشی محتوایی» و «ارتقای نقش رسانه ملی» بهعنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر در فضای مجازی، ایجاد همافزایی و همگرایی در میان سازمانها و نهادهای انقلابی کشور محور اصلی برنامهریزی و عملکرد اجرایی بوده است که دستاوردهایی شاخصی را در عرصههای مدیریت رسانه ای، توسعه تعاملات اجتماعی و تقویت ضریب نفوذ در فضای مجازی فراهم آورده است.
در یک نگاه
در راستای هدایت و راهبری در زیستبومهای ششگانه فضای مجازی؛ رصد و تحلیل دادهها امری حیاتی است؛ ازاینجهت «اتاق وضعیت فضای مجازی» برای تحقق این رسالتهای مهم ایجاد گردیده که بهصورت مستمر موضوعات راهبردی، اقتضایی، خبری، اجتماعی و اقتصادی در این مجموعه مورد پایش قرار میگیرد. در امتداد نتایج تحلیلی حاصل از دادهکاوی؛ تولید و توزیع محتوای حرفهای در قالبهای مستند، گزارش، برنامههای ترکیبی، نماهنگ، پوستر، عکسنوشتههای مفهومی و کاریکاتور متناسب با سرفصلهای اقتضایی و مسئلهمحور، زمینه ی انتقال پیام و اثرگذاری بر مخاطب را به صورت مداوم و در زیرساخت های پخش مجازی فراهم میآورد. علاوهبرآن انتشار محتوای آموزشی سواد رسانهای با عنوان «سوادستان» و نیز انعکاس آوردههای پژوهشی دفتر مطالعات رسانه های نوین با نام «بینو» بخشی دیگر از نیازهای حوزه پایش و توزیع پیام را تأمین مینماید. در این میان به منظور تقویت تعاملات دو سویه و دریافت محتوای مردمی، پویش های ملی «من و امام»، «ایرانِ ما»، «موکبِ کودکانه» و «راویِ اربعین» طراحی و برگزار گردید. حاصل این پویش ها، دریافت بیش از یک میلیون محتوا بوده است که نشان از تاثیر همگرایی حاصل شده در فضای مجازی کشور و اثربخشی سیاست های اجرایی متناسب در این زمینه می باشد.
«منظومه تلوبیون» نیز در چارچوب مأموریت «معماری و طراحی رسانه نقشآفرین در فضای مجازی»، به بزرگترین زیرساخت پخش و توزیع محتوای ویدئویی در کشور، تبدیل شده است. با تلاشهای صورتگرفته، زیرساخت فنی لازم از 750 گیگابایت به 5 ترایایت بر ثانیه ارتقا یافته است که این رقم 2 برابر ظرفیت شبکه ملی اطلاعات کشور میباشد. همچنین به واسطه توسعه و بازتعریف اهداف و رفع مسائل حقوقی شرکت تکتا بهعنوان بازوی عملیاتی و اجرایی معاونت فضای مجازی، استقلال عملکرد، مدیریت محتوا و خودگردانی تلوبیون امکانپذیر و نیز زمینه گسترش خدمات فنی و زیرساختی از طریق این شرکت مهیا گردیده است. در منظومه رسانهای حاصل شده، راهاندازی شبکههای اختصاصی کتاب، رؤیا، میراث، رضوی، لبیک، نوا، آرا، جام، جوانه، نما، حبیب و بسیاری دیگر از صفحات تعاملی در بستر همافزایی میان نهادی و درونسازمانی آغاز به کار نموده و در پرتوی مدیریت هدفمند بازار محتوا، تولیدو انتقال پیام برای مخاطب فعال در این حوزه را دنبال می نمایند. همچنین اپراتورهای تعاملی فام، لنز، و آیو و نیز «شبکه و اپلیکشن سپهر» از جمله زیرساخت های دیگر معاونت فضای مجازی است که زمینه پیشبرد اهداف در چارچوب مأموریتهای کلان تبیین شده را محقق ساخته است و اینک سازمان صداوسیما در عرصه مجازی نقشی مؤثر را میتواند ایفا نماید.