کارگاه تخصصی تلوبیون و فرصت های “هم آفرینی” کسب و کار با هوش مصنوعی
- شناسه خبر: 3491
- تاریخ و زمان ارسال: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۹:۱۵
- بازدید : 82

در چارچوب برگزاری همایش ملی هوش مصنوعی، رسانه و فرهنگ؛ عصر روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشتماه با حضور غلامرضا نوری معاون فضای مجازی رسانه ملی، نشست «تلوبیون و فرصتهای “همآفرینی” کسبوکار با هوش مصنوعی» برگزار و مباحث مرتبط با ظرفیتهای رسانهای و چشماندازهای توسعه سکوی پخش تلوبیون برای علاقهمندان حاضر تبیین شد.
معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما در آغاز این نشست تخصصی؛ به اهداف شکلگیری، روند توسعه و آوردههای این سکوی عظیم پخش محتوا در عرصه زیرساختهای ارتباطی و رسانهای کشور اشاره و در این زمینه عنوان داشت تلوبیون با بیش از ۵۰ میلیون کاربر، ۴۵ میلیون نصب در زیرساختهای ارتباطی متفاوت، آرشیو ۶۰۰ هزار عنوان محتوای حرفهای، ثبت رکوردهای بی رقیب مشاهده آثار و فراهم سازی دسترسی پخش زنده همه شبکههای تلویزیونی و رادیویی (رادیونماها) ویژگیهای منحصربهفردی را حاصل نموده است که هریک از این موارد در چارچوب موضوع کارگاه قابلتوجه خواهد بود.
معاون فضای مجازی در ادامه، به حوزههای اثرگذار محتوایی از جمله کودک میپردازد و با ذکر اقبال خانواده ها از محتوای سالم ارائه شده، این زمینه را فرصتی قابلتوجه برای استفاده از امکانات هوش مصنوعی بیان می کند.
در میان سرفصلهای ارائه شده، تجربه اکران در تلوبیون نیز یکی دیگر از محورهای منحصربهفردی است که در چارچوب موضوع نشست به آن پرداخته شده است؛ بهعنوان نمونه فیلم منصور با ۵ میلیون اقدام به تماشا در تلوبیون و در قیاس با بسیاری از اکرانهای آنلاین در سایر سکوهای پخش، عدد بسیار قابلتوجهی را ثبت نموده که در تنظیم مدلهای تجاری براساس حجم کاربر و بازدید این سکوی پخش محتوا میتواند مورد توجه واقع شود.
جنبههای تعاملی کاربرمحور (UGC) نیز از مواردی است که به آن پرداخته شده و از رهیافت مرور تجربه های موفق برگزاری پویشها و بازیهای همزمان، به قابلیتهای درخور توجه در استفاده از هوش مصنوعی و توسعه مدلهای تعاملی در این حوزه اشاره شده است. همچنین بارگذاری تولیدات محتوایی خارج از سازمان در قالب صفحات ویژه دیگر محور مرتبط می باشد که میتواند صاحبان اثر را از محل ترافیک و تبلیغات و ترویج تلویزیون منتفع سازد.
غلامرضا نوری معاون فضای مجازی رسانه ملی در جمعبندی مباحث عنوان میکند: تلوبیون با انبوهی از محتوا و تجربههای مصرف کاربران، پایگاهداده منحصربهفردی را شکل داده که برای بهرهبرداری از هوش مصنوعی در زمینه های متفاوت هدایت رفتار مخاطب یا فراوری محتوا قابل استفاده خواهد بود. وی در همین راستا به یکی از ابزارهای هوش مصنوعی با عنوان «طبیب» در تلوبیون اشاره مینماید که بر اساس ۱۳۰۰ قسمت پخش شده برنامه تلویزیونی با همین عنوان، توسعهیافته و میتواند بر اساس دادههای موجود به سؤالات پزشکی کاربر پاسخ و ارجاع مناسب تصویری را نیز فراهم سازد. این امر در حوزههای آموزشی باتوجهبه موجود بودن آرشیو محتوای مرتبط با تمامی مقاطع و نیز در حوزههای تاریخی و مستند با حجم بالایی از برنامه های مرتبط، قابلتوجه است. توجه به ظرفیت های سایر زیستبومهای فضای مجازی شامل خبر، بینالملل، بازی، محتوای حرفهای، مردمی و آموزشی از دیگر موارد مورد بحث در این کارگاه تخصصی بوده است.