گامهای نوین در بازطراحی منظومه رسانههای مجازی
- شناسه خبر: 3056
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۹
- بازدید : 1,102
توسعه شبکههای تلویزیونی اینترنتی
شبکههای مختلف تلویزیون اینترنتی در چارچوب رسالتهای اداره کل تأمین و تولید معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما و در راستای مأموریتهای تحولی این معاونت راهاندازی شده است ؛ این نوع از شبکهها در دو بخش شبکههای خطی و شبکههای اختصاصی بهصورت 24 ساعته در بستر اینترنت وبر سکوی تلوبیون و سپهر برای مخاطبان در فضای مجازی برنامههای متنوعی پخش میکنند. بهرهگیری از این بستر در بلندمدت باعث ارتقای نقش سازمان بهعنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر فراگیر و همچنین توسعه ضریب نفوذ و میزان مصرف محتوای سازمان در کنار نهضت تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و توسعه محتوای سالم از طریق همافزایی با نهادهای مؤثر خواهد بود.
بخش اول: شبکههای خطی
این شبکهها بر اساس ذائقه و نیاز مخاطبان با موضوعات مختلف علاوه بر پخش برنامههای منتخب سیما برنامههای اختصاصی نیز برای مخاطب فعال و اختصاصی فراهم مینمایند.
- شبکه جام :
شبکه جام از سال 1397 و با پوشش رویدادهای مختلف ورزشی از سراسر جهان بهصورت 24 ساعته فعالیت خود را آغاز نمود و با پخش زنده و بازپخشهای مسابقات مختلف و مهم بروز هدف خود را دنبال میکند. میان برنامههای جذاب ورزشی از رشتههای مختلف ، مستندهای ورزشی روز دنیا ، خلاصه بازیهای اختصاصی شبکه جام هم از دیگر مزایای فعالیت شبکه جام میباشد که هر شب در کنداکتور شبکه قرار میگیرد تا علاقهمندان به رشتههای مختلف ورزشی که فرصت تماشای بازی کامل را نداشتند ، بتوانند خلاصه لحظات مهم انواع مسابقات ورزشی را از شبکه جام تماشا نمایند.
امکان پوشش رویدادهای داخلی و بومی یا رویدادهای خاص، توانایی ارتباط با نهادها، سازمانها و فدراسیونها برای پوشش رویدادهای مهم در سطح محلات تا کشوری، پوشش مسابقات مختلف و متنوع از سراسر جهان و در مهمترین رویدادها و رقابتهای جهانی نظیر : جامهای جهانی ، رقابتهای اروپایی ، المپیک و پاراالمپیک ، رقابتهای آسیایی ، لیگهای معتبر اروپایی ، آسیایی و حتی لیگهای جذاب ولی سطح پایینتر با همراهی شبکههای سیما ، از دیگر مزایای شبکه جام میباشد.
- شبکه آراء :
با توجه به ابلاغ رهبر معظم انقلاب بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و تأکید بر نقش رسانه ملی در اطلاعرسانی رسمی فعالیتهای انجامشده در مسیر پیشرفت کشور، شبکه آرا در بین سایر شبکههای سازمان صداوسیما و در بستر فضای مجازی برای تبیین گام دوم انقلاب اسلامی و ترسیم آیندهای روشن از الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی و ارتقای سواد رسانهای مخاطبان به پخش و انتشار برنامههای فاخر میپردازد.
اهداف
1- شناساندن محیط پیرامونی و مفاهیم و فنّاوریهایی که در حال شکلگیری هستند
2-معرفی الگوهای موفق در عرصههای مختلف
3- اطلاعرسانی و ارتقاء سواد رسانهای مخاطب
4-نشان دادن انطباق شرایط جامعه ایران اسلامی همگام با تحولات و پیشرفتهای عصر حاضر و آینده
5-انعکاس فرصتها و محدودیتهایی که میتوانند در آینده زندگی را برای ما راحتتر یا سختتر کنند.
6-تعامل مؤثر با مخاطب فعال فضای مجازی
- شبکه مثبت پویا :
این شبکه با انتخاب آثار مناسب، متناسب با طیف سنی کودک و نوجوان ، علاوه بر پاسخگویی به نیاز خانوادهها، بر مقوله آموزش، یادگیری و نهادینه کردن موضوعات فرهنگی و بستر مناسب برای پرورش ذهنی کودکان و ایجاد فضای مفرح در حوزه سبک زندگی، اصلاح الگوی مصرف و رعایت حقوق شهروندی تمرکز داشته باشد.
مأموریت و چشمانداز :
- تفکیک گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان و انتخاب آثار متناسب با هر گروه سنی
- توجه به مقوله بازی، خلاقیت و پرورش ذهنی کودکان
- تأکید بر مقوله جریان سازی موضوعات در آثار انتخابی متناسب با گروه سنی نوجوان
- توجه به مقوله تربیت در آثار کودکان و فرهنگسازی در حوزههای مرتبط با آن
- توجه به بلوغ جسمی و ذهنی نوجوانان
- برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد با کودکان و حمایت از آنها
- شبکه نما :
با توجه به اهمیت حوزه فیلم و طیف وسیع کاربران آنکه از نوجوان تا بزرگسال را شامل میشود، شبکه نما سعی دارد تا با بهرهگیری از آرشیو غنی رسانه ملی و محتواهای اختصاصی تأمینشده و با تمرکز بر انتخاب آثار مناسب ، مخاطبان این بخش را به تماشای فیلمها و سریالها دعوت نماید. این نکته قابلذکر است علیرغم وجود سرویس ویدئو درخواستی (VOD) که مخاطبان خاص خود را دارا ست بررسی رفتار مصرف محتوا نشاندهنده اقبال قشری از مخاطبان به سرویس شبکه خطی در فضای مجازی است.
مأموریت و چشمانداز:
- برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد با کاربران و فعالان عرصه هنر و نمایش
- توجه به نیاز و ذائقه کاربران و ایجاد فضای مفرح و سرگرمکننده برای آنان با انتخاب آثار جذاب، نوستالژی و بروز در قالب سینمایی، سریال، تئاتر و…
- شبکه حبیب :
در این شبکه با توجه به وجود مخاطبان فراوان که برای بهرهمندی از فیوضات معنوی عتبات عالیات با استفاده از فناوریهای نوین به دنبال تعامل دوسویه هستند، میتوان با تولید محتوا، انعکاس فعالیتهای متنوع حرمین شریفین و ایجاد ظرفیت های جدید، در قالب تلویزیون تعاملی در بستر تلوبیون ، برای بهرهمندی از ظرفیت های فرهنگی، هنری و معنوی شعاع تأثیرگذاری بیشتر و مؤثرتری فراهم آورد .
- شبکه نوا :
دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان با تأسیس این شبکه سعی در ایجاد روحیهی همدلی و وفاق ملی با اهداف ، حمایت و راهبری هنرمندان کشور و صیانت و پاسداری از کرامت هنرمندان متعهد و متخصص دارد تا این هنر معرفتی و ارزشی را اعتلا بخشیده و حمایتگر این تشکل از جامعه باشد .
این شبکه در ارائه محصولات هنری ، سعی در معرفی استعدادهای جوان کشور و هدایت ، حمایت و بهرهبرداری بهینه از تولیدات آنها را دارد تا بتواند نقش بسزایی در انتقال پیام و مفاهیم فرهنگی و ارزشی جمهوری اسلامی ایفا نماید.
- شبکه لبیک :
شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک باسابقه 15 ساله از شاخصترین و قدیمیترین پلتفرمهای پخش جریانی تحت وب بوده که در حوزه حج و زیارت فعال میباشد. این شبکه در ایام تمتع، عمره ، اربعین و… نابترین تولیدات ویدیویی در حوزههای مذکور را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد.
نما آهنگها، برنامههای مستند که توسط افراد شاخص تهیه و تولیدشده، سخنرانیهای مذهبی و…در قالب یک بسته 6 ساعته و با 3 بار تکرار نمایش داده میشود.
همچنین در ایام و مناسبتهای موضوعی با همکاری واحد تولید دفتر حج و زیارت کلیپها و سخنرانیهای مناسبتی متنوعی در جدول پخش این شبکه قرار میگیرد.
بخش دوم : شبکههای اختصاصی
باتوجهبه رویکرد تحول محور در سازمان صداوسیما همگام با طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین رسالت معاونت فضای مجازی در ارتقای نقش رسانه ملی بهعنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر در فضای مجازی کشور، تعاملات با سایر نهادهای فعال در حوزه رسانهای کشور انجامشده تا با بهرهگیری از مجموعه داشتههای سازمان و آوردههای دیگر سازمانها بتوان نقشی نو در تاروپود فضای مجازی کشور پدید آورد.
- شبکه رویا
شبکه رویا ،رویشی نو در عرصه تولید دانشجویی است که معاونت فضای مجازی و دانشگاه صداوسیما را به هم پیوند زده است. این دانشگاه باوجود دانشکدههای تخصصی و ارائه رشتهها و گرایشهای متعدد و متناسب با الگوهای موردنیاز سازمان صداوسیما، هرساله تعداد کثیری از دانشجویان حائز رتبه در کنکور را پس از طی مصاحبههای احراز صلاحیت علمی و عمومی و کسب آموزشهای علمی، معرفتی و مهارتی لازم برای جذب به سازمان معرفی میکند تا در بخشهای مختلف رسانه ملی فعالیت خود را آغاز نمایند . ازاینرو این دانشگاه بهعنوان دروازه اصلی ورود به سازمان صداوسیما بهعنوان قرارگاه اصلی جنگ نرم و مرکز تخصصی تربیت کادر این سازمان از یک فرصت و ظرفیت ویژه با پشتوانه علمی و دانشگاهی برخوردار است و بهعنوان یک بازوی رسانهای متشکل از نیروهای جوان، خلاق و پرانگیزه نیز عمل کند.
- شبکه کتاب :
شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب زیر نظر معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران راهاندازی گردیده است. این شبکه تلاش دارد ضمن بهرهمندی از همراهی نخبگان، نویسندگان، ناشران، نهادها، مؤسسات و صنوف فعال در حوزه کتاب و نشر، با برنامهسازی در موضوعات مبتلابه بستری برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، بیان چالشها و مسائل حوزه کتاب و نشر و نیز حمایت از فعالان این عرصه، فراهم کند.
- شبکه رضوی :
شبکه تلویزیونی اینترنتی رضوی زیر نظر معاونت فضای مجازی رسانه ملی و با تولیدات آستان قدس رضوی فعالیت میکند. سیگنال شبکه رضوی بهصورت مستقیم از آستان قدس رضوی گرفته میشود و در بستر تلوبیون و سپهر بازنشر میشود، برنامههای این شبکه شامل پخش زنده مراسمهای حرم حضرت امام رضا(ع)، اخبار این مجموعه و سایر موارد این حوزه میباشد.
- شبکه میراث آریا
شبکه تلویزیونی اینترنتی میراث آریا در قالب همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی راهاندازی و برنامههای آن در بستر تلوبیون در حال پخش میباشد. برنامههای زنده و تولیدی در حوزه تخصصی مأموریتهای این شبکه برای مخاطبان تهیه و تولید میگردد.
بخش سوم : شبکههای رویدادی
با عنایت بهضرورت اطلاعرسانی و پوشش رویدادهای مختلف ، ایجاد شبکههای رویدادی نیز در دستور کار قرارگرفته و در رویدادهایی مانند جنگ غزه(شبکه فلسطین) ، نمایشگاه قرآن(شبکه نما قرآن)، جشنواره عمار(شبکه عمار) و … شبکههایی مناسبتی و با مأموریت خاص طلوع کرده و بعد از پایان رویداد جای خود را به دیگری سپردهاند مانند شبکههای رادیویی مناسبتی محرم و اربعین.
بخش چهارم : تأمین محتوا
تأمین محتوا در معاونت مجازی در دو مسیر پیگیری و دنبال شده است اولین مسیر تأمین اختصاصی از تولیدکنندههای محتوا در کشور و پیگیری برای ایجاد مدل اقتصادی پایدار برای آنها از محل ترافیک و تبلیغات مسیر دوم مسیر راهاندازی فرآیند تأمین و آمادهسازی متناسب با سرویس اختصاصی تلوبیون پلاس در داخل معاونت . این فرایند تأمین در همکاری و همافزایی با بخشهای مختلف معاونت سیما از جمله اداره کل تأمین و رسانه بینالملل و مدیریت تأمین شبکههای سیما صورت پذیرفته است. با عنایت به ویژگیهای خاص سرویس ویدئو درخواستی(VOD) و اعلام و اعمال ردهبندی سنی محتوا در چارچوب ضوابط محتوایی سازمان قابلیت پرداختن به ژانرهایی که در پخش تلویزیونی با محدودیت پخش مواجه بودهاند توجه شده و تنوع محتوایی مناسبی برای قشرهای مختلف کاربران ایجادشده است.