شاخص ها و تراز مدیریت اسلامی
- شناسه خبر: 3220
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۴
- بازدید : 476
دوازده پیام مدیریتی برگرفته از راهبردهای امام علی علیه اسلام
۱-به جای ازدیاد کارها به تداوم صحیح آنها بیندیشید. «حکمت ۲۷۰»
۲-برای رسیدن به هدف ها و مقام های بلند، همّت بلند داشته باشید. «خطبه ۲۱۱»
۳-از تجارب و اندرزها پند بگیرید و از آنها بهره برداری کنید تا دچار نقص نشوید. «نامه ۳۱، خطبه ۱۷۵»
۴-از شدت سختی نهراسید، زیرا هراس، شکننده تر از خود کار است و به گشایش امور امیدوار باشید. «حکمت ۱۶۶ و ۲۴۶»
۵-اگر به انجام مسئولیتی گردن نهادید، به آن وفا کنید. «حکمت۳۲۷»
۶-هیچ وقت کارهای اهم را فدای امور مهم نکنید. «حکمت ۲۷۱»
۷-پیش از پذیرش هر کاری، به دانش آن مجهز شوید. «حکمت ۴۳۹»
۸-خویشتن را اصلاح کنید تا خداوند کارهای شما را اصلاح کند. «نهج البلاغه»
۹-پست ها، امانت و وسیله خدمتگذاری اند، نه منبع بهره برداری. «خطبه ۱۳۱»
۱۰-پست ها میزان آزمایش شمایند، بکوشید تا سربلند بیرون آیید. «خطبه ۳۳»
۱۱-مشورت پذیر باشید، اگر مشورت نکنید، تباه می شوید. «نامه ۶۹»
۱۲-با زیردستان خود مانند پدری مهربان رفتار کنید. «نامه ۵۲
تعدادی از ویژگیهای مثبت کارگزاران از دیدگاه امام علی (ع)
1- *خدامحوری*
حضرت علی (ع) در دستور العمل خود به مالک اشتر فرمان می دهند: «خداوند سبحان را با قلب و دست و زبان یاری نما؛ زیرا خدای بزرگ، یاری و عزّت کسی را که یاری اش کند و عزیزش بدارد، تضمین کرده است. » (نهج البلاغه: نامۀ 53)
2- *حق مداری*
حضرت علی (ع) در زمینۀ حق مداری، به مالک اشتر برای انتخاب همکاران نزدیکش دستور می دهند: «افراد حق گو را به خود نزدیک کن! از میان خواص خود، کسی را به خود نزدیک تر کن که در حق گویی پیشگام باشد » (نهج البلاغه: نامۀ 53)
3- *عدالت خواهی*
همان گونه که فرازهایی از عهدنامۀ مالک اشتر به این موضوع اختصاص یافته است: مالکا، انصاف و عدالت را بین خدا و مردم از یک سو و خود و نزدیکنت و هرکه هوای او را در سرداری از سوی دیگر، مراعات کن. (نهج البلاغه: نامۀ 53)
4- *امانت داری*
امیر المؤمنین (ع) در این باره فرمودند: برترین ایمان امانت داری ست. (نهج البلاغه: نامۀ 53) و هرکه امانتدار نیست، ایمان ندارد. (نهج البلاغه: نامۀ 26)
5- *فقرزدایی*
خطاب به مالک می فرمایند: ای مالک، در بارۀ مردمی که چاره ای ندارند و در فقر و تنگدستی زندگی می کنند، خدا را فراموش نکن! آنان عبارتند از: بینوایان، نیازمندان، گرفتاران و زمینگیرشدگان. آنچه را که خداوند از حق خود دربارۀ ایشان دستور داده، رعایت کن و برای آنان قسمتی از بیت المال و سهمی از غنایم خالص اسلامی هر شهر را در نظر بگیر! (نهج البلاغه: نامۀ 53)
6- *جهادگری*
نیروی مطلوب، نیروی جهادی است. «جهاد» واژه ای مقدس، مهم و تأثیرگذار است که از «جهد» گرفته شده و به معنی «کوشش پیگیر» است. چند نکته در واژۀ «جهاد » وجود دارد:
الف) تلاش مستمر: جهاد یعنی تلاش شبانه روزی. جهادگر واقعی، ایستا نیست، بلکه چون دلسوز است، پویا و متحرک است؛ همیشه برنامه دارد، و در پی تحقق اهدافی است.
ب) اخلاص: جهاد البته مقید و مشروط است: «فی سبیل اللّه» یعنی برای خدا است و جانب قدرت شخصی را نمی گیرد. «من» نباید محور باشد، بلکه اسلام محور و پیروز نهایی است.
ج) فداکاری: یعنی نیروی جهادی حاضر است مجروح، مفقود، و شهید شود، حتی حیثیتش بر باد رود، امام اسلام سربلند شود. در فرهنگ و سنت ما، به چنین فردی «مجاهد » اطلاق می شود.(برداشت از نامه 53 نهج البلاغه)
7- *مردم داری*
امیر المؤمنین (ع) در نامۀ 53 به مالک اشتر می فرمایند: مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی! زیرا مردم دو دسته اند: دسته ای برادر دینی توآند، و دسته ای دیگر همانند تو در آفرینش. اگر گناهی از آنان سر می زند یا علت هایی بر آنان عارض می شود، یا خواسته و ناخواسته اشتباهی مرتکب می شوند، آنان را ببخش و بر آنان آسان گیر، آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد.
روابط عمومی معاونت فضای مجازی رسانه ملی