شرکت رسانهای تکتا همگام با تحول در رسانه ملی
- شناسه خبر: 3018
- تاریخ و زمان ارسال: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۸
- بازدید : 413
شرکت تکتا در مسیر طرح تحولِ رسانه ملی، اهداف اثربخش و رسالتهای نوینی را در ابعاد منظومه رسانهای کشور محقق ساخته است. در آغاز راه تحول در شرکتی با قدمت ۵۰ساله، اولویتگذاری مهم همانا شناخت ریشهای مشکلات انباشته و باز تعریف مأموریتهای سنتی این شرکت بر اساس نیازهای روز بوده است که با برنامهریزی، کنترل و پایش توسط هیئتمدیره آن مجموعه، طراحی نوین در راستای تحقق هویت محوری و بازیابی فعالیتهای تکتا صورت پذیرفته و با تدابیر رئیس رسانه ملی، قائممقام امور اقتصادی و مجامع، معاون فضای مجازی و تلاش همه همکاران مرتبط خط تحولی موردنظر پیگیری و عملیاتی شده است.
تلوبیون؛ تلویزیون 2
مأموریت مدیریت، توسعه، پشتیبانی و بهرهبرداری از سامانه مردمی تلوبیون با شروع خط تحول در رسانه ملی و با تشخیص رئیس محترم سازمان صداوسیما به حوزه معاونت فضای مجازی و شرکت تکتا بهعنوان زیرساخت اجرایی محول گردید. از مهمترین دغدغههای مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) اهمیت برنامهریزی برای شبکه ملی اطلاعات است که این مهم با رکوردشکنی بازدید دو میلیون کاربر همزمان در جریان مسابقات جام جهانی که ظرفیت شبکه ملی اطلاعات را به دوبرابر افزایش داد؛ نمود تازهای یافت. تحقق این امر در کنار راهاندازی صفحه ویژه کودکان در تلوبیون با ارائه محتوی مناسب در دو حوزه پویا و نهال برای نخستینبار بهصورت تخصصی در بین پلتفرمهای ارائهدهنده محتوی و همچنین راهاندازی شبکه تلوبیونی ورزش که موردتوجه ویژه مخاطبان قرار گرفته و از دیگر افتخارات کسب شده در سال گذشته است. تیم جوان محتوایی و فنی تلوبیون باتکیهبر دانش و تخصص بومی در راستای گسترش عدالت جهت دسترسی رایگان و همگانی به برنامههای آرشیوی سازمان و تولید محتوی جذاب، امروز تلوبیون را به پرمخاطبترین پلتفرم داخلی تبدیل کرده که بی شک این توفیقها بدون حمایتهای همهجانبه ریاست و معاون فضای مجازی رسانه ملی میسر نبوده است.
ردیف | رئوس اقدامات انجام شده در زمینه تولید و توزیع محتوا |
1 | افزایش تعداد اپیزودهای روزانه آرشیو شده از برنامههای تلویزیونی و افزودن تمام شبکههای سراسری، برونمرزی و استانی به همراه منتخب شبکههای اختصاصی و حاکمیتی ذیل تولید محتوا در زیستبوم محتوای حرفهای |
2 | تقطیع محتوای جذاب برنامههای تلویزیونی به شکل ویدئوهای کوتاه و انتشار آن در بخش پیشنهادهای ویژه تلوبیون، بخش کلیپهای برنامهها و همچنین توزیع گسترده کلیپها در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی |
3 | توسعه محصول تلوبیون ورزشی بهمنظور پوشش گستردهتر رویدادهای ورزشی از جمله مسابقات فوتبال همزمان اروپایی، ورزشهای غیر فوتبالی پرطرفدار و سایر رویدادهای ورزشی داخل کشور با همکاری فدراسیونها و وزارت ورزش با تولید محتوای اختصاصی و افزایش تعداد شبکههای خطی تلوبیونی ورزش و… |
4 | توسعه محصول تلوبیون کودک بهمنظور افزایش ضریب نفوذ تلوبیون میان کودکان و تولید و تأمین محتوای اختصاصی ویژه کودکان در دستهبندیهای نهال (تا 6 سال) و پویا (6 تا 12) سال از جمله تأمین محتوای انیمیشن، تولید پویانماییهای جذاب ایرانی و… |
5 | تأمین محتوای حرفهای خارجی با دوبله اختصاصی از میان فیلم و سریالهای روز دنیا باتوجهبه طرح تحول و رویکردهای سازمان صداوسیما |
6 | تولید محتوای باکیفیت ایرانی با بهرهگیری از هنرمندان مطرح کشور در حوزههای مختلف از جمله فیلم و سریال و مسابقه و برنامه ترکیبی و… |
7 | توسعه محصول انتشار محتوای مردمی با برگزاری رویدادهای مشترک با برنامههای پرمخاطب تلویزیونی و انتشار محتوای تولید شده توسط کاربران فضای مجازی در تلوبیون ذیل پویشهای ملی |
8 | توسعه محصول بازی آنلاین با همکاری نهادهای ملی و شبکه امید سیما با استفاده از توان متخصصان توانمند داخلی بهصورت ویژه به شکلهای مختلف شامل بازی همزمان با آنتن، پیشبینی مسابقات ورزشی، استریم بازی فوتبال و… |
اقدامات جدید تحولی در فروش ترافیک محتوای تولید در اپراتورهای تعاملی
برای اولینبار در سازمان صداوسیما، فرایند عقد قرارداد فروش ترافیک تولید شده پلتفرم سازمان صداوسیما (تلوبیون) طی شد و با اخذ نظر از هیئت کارشناس رسمی و همچنین هیئت کارشناسان خبره درون سازمان صداوسیما، قراردادهای فروش ترافیک تولیدی با اپراتورهای مختلف منعقد شد. همچنین برای اولینبار در سازمان صداوسیما، فرایند آییننامه تبلیغات دیجیتال و نرخنامه تبلیغات دیجیتال توسط کارشناسان سازمان صداوسیما انجام شد و با تأیید ریاست سازمان صداوسیما، در شرکت تکتا اجرایی و قراردادهای مختلف با صاحبان کالا خدمات و همچنین کانونهای تبلیغاتی منعقد شد.
احیا کارخانه تولید فرستندههای رادیو و تلویزیونی
احیا کارخانه تولید فرستندههای رادیو و تلویزیونی را میتوان دیگر تحول پرچمدار تغییرات در این شرکت دانست. باتوجهبه اینکه شرکت تکتا از ۵۰ سال قبل بهمنظور تولید فرستندههای رادیو و تلویزیونی تأسیس شده؛ طی یک دهه گذشته با تغییرات تکنولوژی و کمتوجهی در سیاستگذاری و مدیریت؛ عملاً از بازار تولیدات فرستندههای رادیویی و تلویزیونی خارج شده بود و از سال ۹۴ تا قبل از شروع دوران تحول در سازمان صداوسیما هیچگونه قرارداد تولید فرستنده در این شرکت منعقد نشده بود. پس از استقرار تیم جدید مدیریتی و با احیا هماهنگی معاونت توسعه فناوری و تیم مهندسی و تولید تکتا، پس از ۶ ماه کار تحقیقاتی، خط تولید فرستنده در تکتا احیا شد و اولین نمونه فرستنده تولیدی شرکت در اختیار سازمان صداوسیما قرار گرفت. این فرستنده در ایستگاه نصب و تأیید معاونت توسعه فناوری را اخذ نمود و حالا در سال ۱۴۰۲ و پس از گذشت ۷ سال از آخرین قرارداد تولید فرستنده، دو قرارداد جدید باارزش بیش از ۴۰ میلیارد تومان منعقد شده که به معنی احیا این کارخانه «تکنولوژی محور» است.
رفع انحصار بازار فرستندهها
عدم حضور تکتا در مناقصات فرستنده و ایجاد انحصار توسط چند شرکت محدود موجب عقد قراردادهایی با ارقام بسیار بالاتر از قیمت منصفانه فیمابین سازمان صداوسیما و شرکتهای محدود بخش خصوصی میشد. با راهبری معاونتهای توسعه فناوری و همچنین معاونت فضای مجازی صداوسیما و برنامهریزی عملیاتی در شرکت تکتا و حضور این مجموعه در مناقصههای جدید موجب کاهش چشمگیر قیمت شرکتهای بخش خصوصی شد و بهصرفه جویی بیش از ۴۰ میلیاردتومانی منجر گشت.
همچنین شرکت تکتا که با بیش از ۶۴ قرارداد سنواتی تحویل تیم مدیریتی جدید شده بود، بیش از نیمی از قراردادها را تعیین تکلیف کرده و فرایند رفع مشکل و ایرادات مابقی قراردادها را آغاز کرده است. ضمناً درحالیکه شرکت تکتا با ۵ میلیارد تومان ضرر تحویل تیم جدید شد، مطابق صورتهای مالی سال ۱۴۰۱ به سوددهی رسیده است. این مهم با رشد 472 درصدی درآمدها درحالیکه هزینههای شرکت 2.8 برابر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر اینها مشکل قدیمی و ریشهدارِ اخذ ضمانتنامه برای شرکت در مناقصات و مزایدهها، در دوره جدید حل شد؛ به شکلی که سایر شرکتهای دولتی سازمان نیز از این روش استفاده میکنند. ضمناً ساماندهی انبارهای تکتا نزدیک به 1 سال کار مداوم بهمنظور انجام تکلیف مجمع برای تعیین تکلیف موجودی مواد و کالا به میزان 17 میلیون قلم کالا و آغاز فرایند اموال گردانی بهمنظور بهروزرسانی اموال شرکت انجام شده است.
تحولات در شرکت تکتا ادامه دارد و این امید وجود دارد که این شرکتِ قدیمی و معتبر، بتواند به روزهای اوج خود بازگردد.