نگاهی به تاثیرات هوش مصنوعی در حوزه خبر
- شناسه خبر: 3186
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۷
- بازدید : 628
دانش فناوری – تاثیرات هوش مصنوعی در حوزه خبر
اولین لرزههای هوش مصنوعی از هم اکنون اثرات خود را در اتاق خبر برخی سازمان های خبری نشان داده است. در بسیاری رسانهها در سراسر جهان، هوش مصنوعی وارد کار تیتر نوشتن، مدیریت دسترسی کاربران برای افزایش اشتراک، تبدیل اخبار به محتواهای صوتی، پیداکردن سوژههای جدید، بررسی حقایق تصویری و خبری، ویرایش و کارهایی از این دست شده است.
بر خلاف انقلابهای فناورانه قبلی، هوش مصنوعی برای تغییر کسب و کار خبر در تمام سطوح آن آماده است. اگر بطور موثر مورد استفاده قرار گیرد، موجب می شود که خبرها صحیحتر و به موقعتر منتشر شوند. اما اگر با بی دقتی استفاده شود، می تواند به تولید حجم زیادی از هرزنامهها منجر شود.
اگر محتوای شما روی گوشی یا رایانه مصرف کننده خبر قابل دسترسی است و هرگونه توصیهای درباره خبرها و مقالات دریافت میکنید، در بسیاری از موارد این کار توسط هوش مصنوعی و یادگیری ماشین انجام می شود. همچنین در مواردی مصاحبه ضبط می شود و سپس هوش مصنوعی آن را تایپ میکند. برخی رسانهها نیز از هوش مصنوعی برای کارهایی مانند خلاصهنویسی استفاده میکنند. همچنین می توانید اجازه دهید که یک صدای تولیدی هوش مصنوعی مقالات را برای شما بخواند. این یک تخصیص مداوم و جاری خواهد بود اما با سرعتهای متفاوت که بستگی به نیاز و توانایی و ذهنیت فرهنگی افراد و منابع سازمانهای خبری مختلف خواهد داشت؛ بنابراین سازمانی که جای پای محکمی در روزنامهنگاری داده دارد، احتمالا از هوش مصنوعی برای پوشش عمیقتر در این حوزه استفاده خواهد کرد.
هوش مصنوعی موجب تقویت نابرابریهای موجود در میان رسانهها می شود و داراها گوی رقابت را از دیگران میربایند. یک سازمان خبری بزرگ می تواند در زمینه تحقیقات و توسعه سرمایه گذاری کند و یک هوش مصنوعی بهینهسازی شده در اختیار بگیرد اما یک سازمان کوچک به جای سازنده فناوری دریافت کننده خواهد بود. از این رو در کنترل جریان های خبری این امتیاز می تواند برتری های را محقق نماید.