«بازار محتوا» بازیگردان محتوا و خدمات تعاملی در فضای مجازی
- شناسه خبر: 2906
- تاریخ و زمان ارسال: ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۱
- بازدید : 1,090
«بازار محتوا» زنجیره مدیریت محتوا در عرصه فضای مجازی سازمان صداوسیما است که باهدف توسعه دامنه انتقال پیام بهواسطه تنظیمگری، تجمیع، فراوری و ایجاد ارزشافزوده از انواع محتوای دیداری و شنیداری، بهعنوان اولین و تنها زیرساخت جامع، غنی و فراگیر در مدیریت عرضه و تقاضای محصولات دیداری (فیلم و عکس)، شنیداری (صوت و موسیقی)، مکتوب (متون مرتبط با انواع محتوا)، خدمات محتوایی و نرمافزارهای کاربردی بهمنظور توسعه مدیریت محتوای دیداری شنیداری سالم، طراحی و برنامهریزی شده است.
مدیریت جامع محتوایی، فرهنگسازی و آگاهیبخشی از طریق تنظیمگری محتوا و خدمات، ساماندهی اطلاعات محتوایی، ارزشافزایی و دسترسپذیری محتوای سالم در راستای طرح تحول سازمان و معاونت فضای مجازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات و شبکه اینترنت جهانی از مأموریتهای بازار محتوا است. این خدمات با سرویسدهی تماموقت، مورد بهرهبرداری ذینفعان حوزه محتوای کشور قرار دارد. ضمن صیانت از اصل محتوا، کلیه آثار محتوایی مطابق ضوابط و مقررات سازمانی از طریق سامانه بازار محتوا در اختیار بهرهبرداران اعم از شبکههای رادیو و تلویزیونی سراسری و استانی، اپراتورهای تلویزیون تعاملی طرف قرارداد سازمان صداوسیما، ارائهدهندگان خدمات صوت و تصویر دارای مجوز از ساترا، و همچنین تولیدکنندگان محتوای رسانهای کشور قرار میگیرد. توسعه بازار محتوا بهعنوان بازیگران و تنظیمگر اصلی محتوا در حوزه فضای مجازی در سطوح مختلف همکاری با بهرهبرداران و کاربران، در زیستبومهای محتوای حرفهای، محتوای مردمی، خبری، آموزشی، بازیها و برونمرزی در دستور کار معاونت فضای مجازی قرار دارد. از جمله اقدامات تحولی حوزه بازار محتوا میتوان به موارد ذیل اشاره نمود.
طراحی و اجرای اولین نظامنامه ردهبندی سنی بومی کشور در بازار محتوا
در سالهای اخیر اغلب کشورهای جهان، نسبت به تنظیم مقررات و ایجاد نظام ردهبندی محتوای دیداری و شنیداری اقدام کردهاند. باتوجهبه فقدان نظام مدوّن ردهبندی سنی محتوای دیداری شنیداری در کشور، و با وجود دغدغه محافظت از مخاطب در برابر محتوای منتشر شده از طریق اپراتورهای تلویزیون تعاملی اداره کل بازار محتوا اقدام به طراحی و اجرای اولین نظامنامه ردهبندی سنی بومی کشور نمود. هدف از تدوین این نظامنامه، ارائه اطلاعات لازم به والدین یا سرپرست کودکان بهمنظور تصمیمگیری آگاهانه درباره میزان تناسب محتوای رسانهها برای کودکان و نوجوانان است و به والدین کمک میکند تا از مخاطرات یا آثار نامطلوب احتمالی رویارویی فرزندانشان با محتوایی که مناسب نیست، بکاهند. «نظام ردهبندی سنی محتوا»، یک نظام طبقهبندی و ردهبندی سنی برنامههاست که بر مبنای آن، دستاندرکاران رسانه، محتوای برنامهها را بر اساس «میزان تناسب با گروههای سنی مخاطبان»، دستهبندی کرده و با استفاده از نشانهها و علائم مشخصی که بیانگر تناسب یا عدم تناسب با گروه سنی خاص مخاطبان است، آن را به اطلاع مخاطبان میرسانند. در این نظامنامه با تقسیمبندی جزئی و شفاف؛ سندی کاربردی بهمنظور یکسانسازی و یکپارچه نمودن اِعمال ردهبندی سنی، ارائه شده است. رویکرد این نظامنامه، ارائه مصادیق مشخص، عینی و نمونهای از فیلم، سریال، مستند، انیمیشن و… است، بهطوریکه برای تمام ممیزان و اپراتورهای تلویزیون تعاملی، دیدگاهی مشابه و مشخص ایجاد نماید. بر اساس این نظامنامه ارزیاب برنامههای متخصص ردهبندی سنی تربیت شده و تعیین ردهبندی سنی محتوا مبنای ممیزی و صدور مجوز انتشار در بازار محتوا است که تاکنون بیش از 130 هزار قسمت محتوای غیرسازمانی با تعیین رده سنی مناسب در بازار محتوا برای انتشار در تلویزیونهای تعاملی طرف قرارداد سازمان اعلام نتیجه گردیده است.
تنظیمگری محتوا و خدمات تلویزیون های تعاملی
ازآنجاکه هرگونه اقدام تنظیمگرانه در فضای مجازی نیاز به مقررات و ضوابط دارد تا بر مبنای آن الزامات و مداخلات تنظیمی متناسب با آن تعریف شود، بازار محتوا برای تنظیمگری اپراتورهای تلویزیون تعاملی اقدام به تدوین اصول و ضوابط حاکم بر انتشار محتوا و مقررات ارائه خدمات در فضای مجازی بر اساس اهداف، محورها و سیاستهای تولید، تأمین و پخش سازمان نموده است. از جمله میتوان به ضوابط انتشار محتوای پخش زنده و رویدادی، کودک، نمایشی، مذهبی، ورزشی، اقتصادی، آموزشی، موسیقی و کنسرت، دوربین ثابت، گیم استریم اشاره نمود که از طریق فرایندهای پیشبینیشده در سامانه بازار محتوا اجرایی شده است.
صدور مجوز محتوا و خدمات
هرگونه انتشار محتوا و ارائه خدمات محتوایی در اپراتورهای تلویزیون تعاملی و شبکههای تلویزیونی اینترنتی نیازمند اخذ مجوز از بازار محتوا قبل از انتشار است که فرایندهای آن در سامانه بازار محتوا طراحی و پیادهسازی شده است. برایناساس درخواست انتشار محتوا، ایجاد شبکههای خطی، انتشار دوربینهای ثابت، انتشار برنامههای زنده و رویدادی از اپراتورهای تلویزیون تعاملی دریافت و پس از طی فرایندهای پیشبینیشده مجوز لازم توسط بازار محتوا صادر میگردد. تاکنون مجوز بیش از 2600 برنامه زنده و رویدادی و 130 هزار قسمت محتوا در سامانه بازار محتوا صادر شده است.
صیانت از آثار سازمانی و سیگنال شبکهها در فضای مجازی
بهمنظور صیانت از تمامیت حقوق، داراییها و مالکیت فکری سازمان و کشف موارد بهرهبرداری و استفاده غیرمجاز از آثار سازمان، اداره کل بازار محتوا ضمن پایش مستمر فضای مجازی، بر نحوه انتشار آثار سازمانی در سایتها، شبکههای اجتماعی و… کنترل و نظارت کرده و گزارشهای مربوط به نقض مالکیت آثار سازمانی و سیگنال شبکههای رادیو و تلویزیونی را همراه با مستندات لازم برای انجام فرایند حقوقی به شورای واگذاری و اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل ارائه میدهد و فرایند آن تا مراحل حقوقی و حصول نتیجه توسط بازار محتوا پیگیری میشود که تاکنون 20000 قسمت از سریالها و برنامههای شاخص سازمان مورد رصد و پایش قرار گرفته و تعدادی از پروندههای ناقضین بزرگ حقوق مالکیت فکری سازمان در فضای مجازی منتج به نتیجه به نفع سازمان شده است.
آرشیو و ارائه محتوا
در این بخش باهدف تجمیع محتوا، از طریق سامانه بازار محتوا خدمات ثبتاسناد محتوا، نگهداری محتوا و ارزشافزوده کلیه آثار دریافتی اعم از تولیدی، تأمینی، زنده، تولیدات مردمی، بانکهای اطلاعاتی رسانه، بانک اطلاعات جشنوارههای داخلی و خارجی، محتوای اپراتورهای تلویزیون تعاملی و سایر داراییهای فکری سازمان صورت میگیرد. در حال حاضر بیش از 32 میلیون رکورد اطلاعاتی ثبت شده و اطلاعات EPG کلیه شبکههای سراسری و استانی از سال 1396، بهعنوان ضبط شاهد، در بستر سامانه آرشیو بازار محتوا مدیریت میشود. تمامی خدمات دریافت و ارائه محتوا و تعاملات با بهرهبرداران از طریق این بخش انجام میشود.
این بخش وظیفه ارزشافزایی از محتوای سازمانی و غیرسازمانی اعم از تولیدات رسانهای در قالب فیلم، سریال، مستند، برنامههای مناسبتی و محتوای کودک و نوجوان و سایر مجموعههای محتوایی فاخر و پر مخاطب تلویزیونی را بر عهده دارد و ضمن استخراج، فراوری و غنیسازی فراداده به ایجاد بانکهای اطلاعاتی از انواع محتوا در سامانه بازار محتوا میپردازد. تا کنون بیش از 55 هزار قطعه محتوا در قالبهای مستند، کودک و نوجوان، فیلمهای سینمایی خارج سازمانی و بیش از 17 هزار قطعه فیلم و سریال سازمانی فراوری و در سامانه بازار محتوا بارگذاری شده است تا در اختیار بهرهبرداران قرار گیرد. یکی از خدمات ویژه این بخش تجمیع محتوای سازمان در مناسبتهای ملی و مذهبی و تولید ارزشافزودههای محتوایی از قبیل بستهبندی، طراحی گرافیکی، تولید فراداده است که تا کنون بیش از 9 هزار قطعه محتوا به مناسبتهای ماه محرم، ماه رمضان، اعیاد قربان و غدیر، دهه فجر، نوروز، دهه کرامت و… فراوری و در سامانه بازار محتوا بارگذاری شده است. علاوه بر خدمات مذکور، در حال حاضرباش فراوری بازار محتوا بهعنوان پشتیبان اصلی محتوای پلتفرم تلوبیون محسوب میشود و نیز وظیفه تهیه بستههای محتوایی تشویقی برای سکوهای دارای مجوز از ساترا را نیز بر عهده دارد.
ممیزی و بازبینی محتوا و نظارت بر خدمات در بازار محتوا
ممیزی قبل از انتشار محتوای شبکههای تلویزیون اینترنتی و محتوای زنده و ضبطشده اپراتورهای تلویزیون تعاملی در بستر بازار محتوا و تعیین رده سنی و طبقهبندی محتوا از فعالیتهای بخش ممیزی و بازبینی بازار محتوا است. تاکنون بیش از 135 هزار قسمت (55 هزار ساعت) محتوای ضبطشده در سامانه بازار محتوا، مبتنی بر قوانین سازمان بازبینی و ممیزی شده و برای 103 هزار قسمت (37 هزار ساعت) محتوا، مجوز انتشار صادر شده است. همچنین ممیزی پیش از انتشار 25 شبکه تلویزیون اینترنتی بهصورت شبانهروزی بر اساس ضوابط و مقررات صورت میگیرد و بیش از 10 هزار برنامه زنده با نظارت بازار محتوا توسط اپراتورهای تلویزیون تعاملی منتشر شده است.
نقدوتحلیل فیلم و سریال در بازار محتوا
جلسات نقدوتحلیل فیلم باهدف تبیین و تشریح دیدگاههای سازمان صداوسیما در خصوص چهارچوبهای انتشار محتوای نمایشی با رعایت ضوابط و دستورالعملهای سازمان و همسانسازی سطح ممیزی اپراتورها با رویههای جاری در شبکههای سیما با حضور کارشناسان و متخصصین محتوا برگزار میگردد. باتوجهبه اهمیت موضوع و ضرورت بررسی همه ابعاد یک اثر هنری، در این جلسات نقد رسانهای، نقد دینی و نقد روانشناختی در دستور کار قرار دارد. تاکنون و از شروع اقدامات تحولی مورد اشاره، بیش از 35 جلسه نقدوتحلیل در بازار محتوا برگزار شده است.
دورههای آموزشی، ممیزی محتوای فضای مجازی
در راستای ارتقا و بهروزرسانی دانش ممیزی بر اساس اصول و ضوابط پخش سازمان، مهارتافزایی و هماهنگی بیشتر سطح ممیزی اپراتورهای تلویزیون تعاملی با اداره کل بازار محتوا دورههای آموزشی متناسب بامحتوا و خدمات فضای مجازی طراحی و برگزار میشود که میتوان به دوره آموزشی ممیزی شبکه رویم که با همکاری دانشگاه صداوسیما و معاونت فضای مجازی توسط بازار محتوا باهدف توانمندسازی دانشجویان منتخب برای نظارت محتوایی بر شبکه رؤیای دانشگاه صداوسیما اشاره کرد.
+