تقویت ترس ازدستدادن (FOMO) در شبکه های اجتماعی
- شناسه خبر: 3066
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۳
- بازدید : 712
«ترس ازدستدادن» (Fear of missing out) که اختصاراً به آن FOMO گفته میشود، احساس یا تصوری است که در آن شخص حس میکند که اشخاص دیگر زندگی بهتری دارند و در حال تجربه و پشتسرگذاشتن اتفاقات هیجانانگیزتری در زندگی هستند. این حس بهشکل حسادتی عمیق بروز میکند و بر عزتنفس اشخاص تأثیر میگذارد. طبق تحقیقات اخیر «ترس ازدستدادن» در ارتباط با مصرف رسانه ای شبکههای اجتماعیای همچون فیسبوک، اینستاگرام و توییتر تشدید میشود.
از زمان ظهور رسانه های اجتماعی، FOMO آشکارتر شده است و بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. رسانه های اجتماعی این پدیده را از طرق مختلف سرعت بخشیده اند، چرا که موقعیتی را فراهم می کنند که در آن شما زندگی عادی خود را با برجستگی های زندگی دیگران مقایسه می کنید. رسانه های اجتماعی جایی است که به نظر می رسد گاهی اوقات همه چیز در رقابت هستند. مردم بهترین تجربیات خود را با هم مقایسه می کنند و از کم و کاستی زندگی خود چیزی نمی گویند.
جای تعجب نیست که نوجوانانی که بیشتر ازبقیه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، ممکن است در نتیجه فومو را تجربه کنند. با این حال، جالب است که FOMO به عنوان مکانیزمی عمل می کند که باعث استفاده بیشتر از شبکه های اجتماعی می شود. دخترانی که افسردگی را تجربه میکنند تمایل دارند از شبکههای اجتماعی بیشتر استفاده کنند، در حالی که برای پسران، اضطراب محرکی برای استفاده بیشتر از رسانههای اجتماعی است. این نشان میدهد که استفاده بیشتر از رسانههای اجتماعی میتواند منجر به استرس و فومو بیشتری شود.
شبکههای اجتماعی بهنحوی جایی برای خودستایی هستند؛ جایی که کاربران در بهاشتراکگذاری رویدادها و اتفاقات بهتر و جالبتر در رقابت هستند. اینگونه است که یک شخص تجربیات خوب خود را با بهترین تجربیات شخصی دیگر مقایسه میکند و حس فقدان را در خود ایجاد میکند. جالب است بدانیم که FOMO موجب افزایش اعتیاد به شبکههای اجتماعی میشود. تحقیقات نشان میدهد که پسران و دختران جوانی که از مشکلات افسردگی رنج میبرند، استفادۀ بسیار بیشتری از شبکههای اجتماعی در طول روز دارند. همین موضوع میتواند موجب افزایش استرس ناشی از FOMO شود.