هوش هیجانی
- شناسه خبر: 3173
- تاریخ و زمان ارسال: ۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۳
- بازدید : 762
عنوان : دانستنیهای سازمان و مدیریت
هوش هیجانی Emotional Quotient
هوش اجتماعی به این معناست که بتوانیم انگیزه رفتارهای خود و دیگران را به خوبی درک کرده و از این اطلاعات در تعاملات اجتماعی استفاده کنیم. توانایی نظارت و پایش احساسات و هیجانات خود و دیگران، تفکیک و تشخیص آنها، و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنمای تفکر و رفتار می تواند قابلیت های نوینی را در عرصه رفتار سازمانی برای هر فرد ایجاد نماید.
مولفه های هوش هیجانی شامل این پنج مهارت هستند
خودآگاهی یا آگاهی از خویشتن (Self-awareness)
نقاط قوت و ضعف خود، انگیزهها و ارزشهایمان و نیز تأثیری را که روی دیگران داریم بشناسیم. اگر یک فرد دارای سطح سالم و مناسبی از خودآگاهی باشد، نسبت به نقاط ضعف و قوت خود و اینکه رفتارش چگونه روی دیگران تاثیر خواهد گذاشت نیز مسلط خواهد بود
خودتنظیمی (Self-regulation)
تکانهها و انگیزههای لحظهای و خُلق خود را در وضعیت مختلکننده و مزاحم، کنترل کرده یا جهت آنها را برای سازگاری با موقعیت و سایر افراد تغییر دهیم.
انگیزش (Motivation) و خودانگیزشی (Self-motivation)
افرادی که به لحاظ هیجانی باهوش محسوب میشوند، خودانگیخته هستند. آنها به سادگی از طریق محرکهایی نظیر پول یا مقام برانگیخته نمیشوند. این افراد به هنگام بروز ناامیدی عموما خوشبین و انعطافپذیر هستند و با یک بلندهمتی و جاهطلبی درونی، خود را از مهلکه ناامیدی خارج میکنن
همدلی (Empathy)
وضعیت احساسی دیگران را درک کنیم و بتوانیم از دریچهی چشم آنها جهان را ببینیم. انسانی که از ویژگی همدلی برخوردار است، صاحب حس دلسوزی و درک طبیعت انسان هم هست ، حواسی که به او اجازه میدهند تا با انسانهای دیگر به لحاظ عاطفی رابطه برقرار کند.
مهارت اجتماعی (Social Skill)
اشخاصی که هوش هیجانی بالایی دارند قادرند تا خیلی سریع با همکاران خود رابطهای برپایه توافق و اعتماد برقرار کنند. آنها همچنین از جنگ قدرت، تخریب و تهمت اجتناب میکنند. آنها از کار کردن با سایرین لذت میبرند و روابطشان با دیگران را بر پایه احترام پیش میبرند.