«شبکه اینترنتی دانشگاه تهران» تحولی نوین در توسعه شبکههای مجازی
- شناسه خبر: 2946
- تاریخ و زمان ارسال: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۵۵
- بازدید : 508
تقویت «زیستبوم محتوای حرفهای» در فضای مجازی
در راستای دومین گام انقلاب اسلامی و نیز مأموریتهای تحول محور «معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما» در زمینه افزایش ضریب تأثیرگذاری رسانه ملی بهعنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر در فضای مجازی کشور، رویکرد حمایتی مؤثری برای راهاندازی شبکههای اینترنتی فعال در حوزههای فرهنگی و اجتماعی صورت پذیرفته است تا امکان طرح دیدگاههای اثرگذار در زیستبومهای متفاوت فراهم گردد و علاوه بر آن مخاطب بهرهبرداری هدفمند و تعاملی را در فضای مجازی دنبال نماید. در راستای سیاست مذکور، «شبکه دانشگاه تهران» آذرماه 1400 با کسب توافقات و مجوزهای لازم از «معاونت فضای مجازی رسانه ملی» و از طریق زیرساخت توزیع و نظارت محتوا در بستر سکوی پخش «سپهر» فعالیت خود را آغاز نموده است. این تلویزیون مجازی هماکنون به یکی از فعالترین شبکههای اینترنتی در حوزه دانشگاهی تبدیلشده است که با تولید برنامههای متعدد تلاش دارد تا دیدگاههای نوینی را در زمینه حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و پژوهشی مطرح نماید. یکی از افتخارات قابلتوجه این شبکه، ارتقای رتبه دانشگاه تهران در رتبهبندی دانشگاهی «وبومتریکس اسپانیا» میباشد؛ بر اساس آخرین شاخصها در سال 2022 این دانشگاه به دلیل فعالیت «تلویزیون اینترنتی» 98 رتبه ارتقا یافته است.
بنا بر اصول حاصل از پژوهشهای علمی، دانشگاه مسئله مدار و غیر گلخانهای میتواند حلکننده بسیاری از مسائل جامعه باشد. ازاینرو در این شبکه دانشگاهی، شناسایی مسائل از درون جامعه بهواسطه شناخت صحیح موضوعات و طرح اندیشههای متعدد پیرامون آن صورت میپذیرد. مسائل پژوهشی، کرسیهای آزاداندیشی، موضوعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ازجمله محورهای مرتبط در این زمینه مباشد. از طرفی دیگر، عناوین علمی به زبان ساده برای ارتباط با جامعه تبیین خواهد شد و به تعبیری موضوعات علمی، اجتماعی شده و نزدیک به زبان جامعه طرح میشوند. در گام دوم و در راستای جهاد تبیین، معرفی اقدامات شاخص دانشگاه تهران از دیگر محورهای تولید محتوا در این شبکه میباشد. رویکرد حمایتی رئیس دانشگاه تهران در زمینه نقدپذیری و همچنین ایجاد اعتماد میان هیئتعلمی و دانشجویان از مؤلفههای پیش برنده در این حوزه بوده است.
همچنین استقبال گسترده هیئتعلمی برای همکاری رسانهای، فضای اثربخشی را برای طرح مباحث و دیدگاههای نخبگانی ایجاد نموده است. در حال حاضر تمامی زمینههای فنی و تولیدی شبکه دانشگاه تهران به لحاظ نیروی انسانی توسط دانشجویان، فارغالتحصیلان و هیئتعلمی این دانشگاه تأمین میشود و اتاق فکر و نیز شورای سیاستگذاری دانشگاه تهران، هدفگذاری و هدایت پیام را بر عهده دارد. در حوزه مالی نیز بر اساس مباحث اقتصاد رسانهای این شبکه بهصورت کاملاً خودکفا و از طریق حامیان مالی مدیریت میشود. بنابر ارزیابیهای صورت پذیرفته، مهمترین استراتژی که سبب توفیق این شبکه بوده حفظ «استقلال حرفهای» و «استقلال مالی» میباشد. در صنایع خلاق، اصل خودمختاری شغلی، منجر به توسعه نوآوری و خلاقیت تولیدکننده خواهد بود و بر این اساس در فرایند تولید محتوا تلاش شده است تا سیاست استقلال حرفهای مبنا قرار گیرد و دخالتی صورت نپذیرد. همچنین طرح دیدگاهها بدون جناحگرایی و با معیار حق و عدل دنبال گردیده تا زمینه تضارب آرا در بستری سالم و کارشناسی امکانپذیر شود. در چارچوبها رسالتها و سیاست اشارهشده، تاکنون حدود 400 برنامه شامل مستند، برنامه ترکیبی و گزارش در این شبکه مجازی تولیدشده است و از استقبال دانشجویان، اساتید و مخاطبان برخوردار بوده است. برنامههای تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران علاوه بر سکوی پخش «سپهر» از طریق وبسایت دانشگاه و همچنین اپراتور «لنز» ایرانسل قابلمشاهده میباشد.
با توجه به «سند تحول معاونت فضای مجازی» ، بسترسازی برای تولید و پخش برنامههای بدیع و خلاقانه در ذیل زیستبومهای جاری در فضای مجازی و در راستای سه رکن اصلی مأموریت سازمان یعنی «هویت محوری، عدالتگستری و شتابدهی به پیشرفت» و همچنین آمادهسازی نسل جدید برای ورود به میدان جهاد تبیین و نبرد عظیم رسانهای، سیاستگذاری شده است و در همین راستا شبکه دانشگاه تهران تا سیس و شروع به فعالیت نموده است.
در مسیر تحولی مذکور و توسعه شبکههای خطی بر بسترهای مجازی میتوان به راهاندازی دیگر شبکههای اثرگذار در منظومه «رسانهای تلوبیون» نظیر «کتاب» و «نما قرآن» در قالب همکاری با وزارت ارشاد ، «میراث آریا» از طریق مشارکت وزارت گردشگری، «رضوی» بهواسطه فعالیت رسانهای آستان قدس رضوی و «رؤیا» در بستر همکاری دانشگاه صداوسیما اشاره نمود. بهرهگیری از این ظرفیت در بلندمدت باعث ارتقای نقش سازمان بهعنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر فراگیر و همچنین توسعه ضریب نفوذ و میزان مصرف محتوای سازمان در کنار نهضت تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و توسعه محتوای سالم از طریق همافزایی با نهادهای مؤثر خواهد بود.