حضور معاون امور استان ها و مدیران مراکز رسانه ملی در معاونت فضای مجازی
- شناسه خبر: 2929
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۷
- بازدید : 677
آشنایی با ظرفیت ها تحولی در معاونت فضای مجازی؛ «اتاق وضعیت»، «فراگرد تولید و توزیع پیام» و «منظومه رسانهای تلوبیون»
پس از چهارمین نشست افق تحول در هجدهم مهرماه، معاون محترم امور استانها و مدیران مراکز جهت آشنایی با رسالتها و اقدامات تحولی معاونت مجازی و ظرفیتهای ایجادشده در این زمینه از ساختمان تعاملی معاونت فضای مجازی و اتاق وضعیت این معاونت که قلب تپنده راهبری هوشمند افکار عمومی در فضای مجازی میباشد بازدید نموده و در فضایی صمیمانه با معاون محترم فضای مجازی و مدیران این مجموعه به گفتگو و تبادلنظر پرداختند. یکی از مهمترین موارد در حوزههای تحولی معاونت فضای مجازی که در این نشست موردنظر واقع گردید مأموریتهای این معاونت در فضای مجازی کشور میباشد؛ بر اساس برنامههای تحولی رسانه ملی در طی دو سال گذشته و نیز ضرورتهای ایجاد و توسعه مدلهای اقتضایی حکمرانی در عرصه رسانهای کشور، دو مأموریت کلانِ «مدیریت و هدایت افکار عمومی» و «معماری نوین رسانه ملی» در معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما طراحی و در شش زیستبوم محتوای حرفهای، خبری، مردمی، بینالملل، آموزش و سرگرمی پیادهسازی گردیده است. برای دستیابی به «اثربخشی محتوایی» و «ارتقای نقش رسانه ملی» بهعنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر در فضای مجازی، ایجاد همافزایی و همگرایی در میان سازمانها و نهادهای انقلابی کشور محور اصلی برنامهریزی و عملکرد اجرایی بوده است که دستاوردهایی شاخصی را در عرصههای مدیریت رسانه ای، توسعه تعاملات اجتماعی و تقویت ضریب نفوذ در فضای مجازی فراهم آورده است.
در ادامه این برنامه، آشنایی با تحولات دادهکاوی و تولید پیام، محورهای برجسته در این نشست بوده است. فرایند حل مسئله، ماهیت بیگ دیتا و کارکرد آن در تحلیل دادههای افکار عمومی و گزارشی از اقدامات اتاق وضعیت و خروجیهای لحظهای و مکتوب این مجموعه در چارچوب محورهای راهبردی، اقتضایی، خبری، اجتماعی و اقتصادی توسط مدیرکل محترم تحقیق و توسعه سرویس و محتوا معاونت فضای مجازی تبیین گردید. در امتداد نتایج تحلیلی حاصل از دادهکاوی؛ تولید و توزیع محتوای حرفهای در قالبهای مستند، گزارش، برنامههای ترکیبی، نماهنگ، پوستر، عکس نوشتههای مفهومی و کاریکاتور متناسب با سرفصلهای اقتضایی و مسئله محور، زمینهی انتقال پیام و اثرگذاری بر مخاطب را بهصورت مداوم و در زیرساختهای پخش مجازی فراهم میآورد. این موضوع و آشنایی با رسالتهای معاونت فضای مجازی در فضای تولید پیام و اثرگذاری محتوا از دیگر زوایای طرحشده میباشد.
«منظومه تلوبیون» نیز که در چارچوب مأموریت «معماری و طراحی رسانه نقشآفرین در فضای مجازی» توسعهیافته است در این جلسه برای شناخت و آگاهی ظرفیتها و امکانات مورداشاره واقع گردید. در منظومه رسانهای حاصلشده، راهاندازی شبکههای اختصاصی کتاب، رؤیا، میراث، رضوی، لبیک، نوا، آرا، جام، جوانه، نما، حبیب و بسیاری دیگر از صفحات تعاملی در بستر همافزایی میان نهادی و درونسازمانی آغاز به کار نموده و در پرتوی مدیریت هدفمند بازار محتوا، تولید و انتقال پیام برای مخاطب فعال در این حوزه را دنبال می نمایند. همچنین اپراتورهای تعاملی «فام»، «لنز»، و «آیو» و نیز «شبکه و اپلیکشن سپهر» ازجمله زیرساختهای دیگر معاونت فضای مجازی است که زمینه پیشبرد اهداف در چارچوب مأموریتهای کلان تبیین شده را محقق ساخته است و اینک سازمان صداوسیما در عرصه مجازی نقشی مؤثر را میتواند ایفا نماید.