تعهد سازمانی
- شناسه خبر: 3111
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹:۵۵
- بازدید : 741
دانستنیهای سازمان و مدیریت (مبتنی بر متون علمی)
تعهد سازمانی
Organizational Commitment
تعهد سازمانی، پیوند روانشناختی فرد با سازمان از جمله احساس مشارکت شغلی، وفاداری و اعتقاد به ارزشهای سازمان را توصیف میکند. کارکنانی که از تعهد بیشتری برخوردارند، آمادگی بیشتری در جهت تحقق ارزشهای سازمان دارند و رضایتمندی آنها از محیط کار بیشتر است. بهبود عملکرد و اثربخشی، پویایی رهبری و مدیریت، امنیت شغلی، کاهش درگیری کارمندان از اصلیترین مزایای تعهد سازمانی محسوب میشود و نقش اثرگذاری در بهرهوری سازمان دارد.
اهمیت
کارمندانی که به شغل خود علاقه دارند و نیازهای مادی و معنوی و همچنین توقعات گروهی آنها مورد توجه مدیران قرار میگیرد، برای انجام وظایف محوله خود انگیزه بیشتری دارند و در شرایط مختلف به سازمان بسیار متعهد هستند.
مولفههای توسعه و تقویت تعهد سازمانی
فراتر از مشخصات و باورهای فردی و با تاکید بر نقش مولفه های سازمانی می توان گفت فرهنگسازمانی، گردش اطلاعات و ارتباطات شفاف، مشارکت در تصمیمات، غنیسازی شغلی، بازخوردهای مداوم، عدالت سازمانی، تشویق نوآوری، سیستم پاداش پویا، افزایش مولفههای رضایت شغلی و خلق انگیزه از جمله راهکارهای ارتقای تعهد سازمانی است.
تهیه شده در
روابط عمومی معاونت فضای مجازی رسانه ملی